مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی با حضور هنرمندان سینما و تئاتر صبح امروز یکشنبه ۱۵ دی در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای این مراسم بر عهده کامران ملکی بود که وی در ابتدای این مراسم گفت: سینما و تئاتر ایران پس از گذشت یک سده، زنده، پرافتخار و ویترین هنری کشور است چون بنیانگذاران دلسوز و تأثیرگذاری داشته که با خلوص فعالیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: شهلا ریاحی خاطرات شیرینی برای ما به جا گذاشت اما شیرینی و اثرات ماندگار او در میان ماست. تا سینما و تئاتر ایران نفس می‌کشد، خانم شهلا ریاحی زنده است.

سپس فاطمه معتمدآریا رئیس انجمن بازیگران خانه سینما گفت: خانم شهلا ریاحی زنی توانا و پشتوانه بازیگری در سینمای ایران بود.

در ادامه پوری بنایی از بازیگران سینما به ذکر خاطراتی از زنده‌یاد ریاحی پرداخت و گفت: از مردم که حامی هنرمندان هستند تشکر می‌کنم. در فیلم «خشم کولی» با ایشان همکاری داشتم و ایشان به‌عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران و تئاتر و سینمای ایران بسیار تأثیرگذار بود.

کامران قدکچیان نیز در این بخش از مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: شهلا ریاحی طی ۷۰ سال محرم خانواده ما شده بود. آدم‌ها یک شکل به دنیا می‌آیند اما شکل رفتن‌شان متفاوت است. ایشان در خیلی شرایط اولین بودند، اولین بانو که روی صحنه رفت، اولین بانو که وارد سینما شد و خانواده‌ای بسیار فرهیخته داشت. رزومه و کارنامه بسیار درخشانی داشت و پیکر ایشان را به امانت به خاک می‌سپاریم و خودش را در خانواده نزد خود نگه می‌داریم.

محمد متوسلانی تهیه‌کننده و کارگردان سینما نیز در این مراسم تصریح کرد: متأسفم برای خانم شهلا ریاحی مراسم مختصری برگزار می‌کنیم؛ کسی که اولین و الگوی ما در سینما و تئاتر بود باید مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت. رسانه‌های ما حق مطلب را ادا نکردند و امیدوارم روزی این خط‌کشی‌ها از بین بروند و به کارنامه و تأثیرگذاری افراد توجه شود.

وی تأکید کرد: زندگی شهلا ریاحی می‌تواند الگوی کسانی باشد که دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند. امیدوارم اجر کسانی که برای سینما و تئاتر ایران زحمت کشیدند، ضایع نشود.

ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان نیز در اسن مراسم گفت: ریاحی سال‌های سال برای هنر این کشور زحمت کشید و حق بزرگی به گردن فعالان هنرهای نمایشی دارد زیرا توانمند و تأثیرگذار بود و نامش ماندگار خواهد بود.

وی تأکید کرد: جوانان باید قدردان شهلا ریاحی باشند زیرا راه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی ایران را در زمان و شرایط سخت باز کرد و آن را حفظ کرد.

حمید قدکچیان نیز در بخش دیگری از مراسم پشت میکروفن رفت و گفت: «مردم با صدای ما می‌خوابیدند و بیدار می‌شدند»؛ این جمله‌ای بود که ایشان می‌گفتند زیرا رادیو قبل از سینما و تئاتر با مردم مأنوس بود.

خانواده زنده‌یاد شهلا ریاحی صحبت کردند و از والایی و زیبایی روح این هنرمند فقید گفتند.

منوچهر ریاحی فرزند شهلا ریاحی تصریح کرد: می‌خواستم از بسیاری سازمان‌ها گله کنم ولی خواستم راه مادر را که هیچ‌وقت از کسی گله نمی‌کرد ادامه دهم و گله نمی‌کنم ولی از صداوسیما گله می‌کنم که سری به مادر که آنقدر برایشان عزیز بود، نزد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها به من گله کردند که چرا مادر را در سرای سالمندان نگهداری کردم، ولی آنجا خیلی بیشتر از ما رسیدگی کردند.

در بخش پایانی مراسم هم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: منوچهر ریاحی برای مادر خود زحمات زیادی کشید. امروز نه آغاز و نه انجام جهان است، امروز هم روزی است که خانم ریاحی را به سوی خانه ابدی بدرقه می‌کنیم؛ خانم ریاحی به عنوان باز کننده مسیر برای بسیاری از بانوان فعال در سینما و تئاتر ایران، تلاش کرد.

در پایان نیز پیکر زنده‌یاد شهلا ریاحی به سوی خانه ابدی بدرقه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.