سومریه نیوز گزارش داد، فالح الخزعلی، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت، این کمیته موضوعات مختلفی را برای بررسی در جلسه امروز پارلمان آماده کرده که از جمله آنها پیش‌نویس قانون توافق‌نامه استراتژیک امنیتی و الزام دولت برای شکایت به شورای امنیت پیرامون حمله اخیر آمریکا به خاک عراق است.

وی افزود، وجود پایگاه‌های آمریکایی در عراق اشغال‌گری در پوششی قانونی بوده و منشأ نگرانی کشورهای همسایه است.

الخزعلی گفت، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان با هرگونه توافق‌ در زمینه تجاری، اقتصادی و فرهنگی مخالف نیست. توافق‌نامه امنیتی نیز بر عدم مداخله نیروهای آمریکایی در امور داخلی تصریح دارد و مقصود از این توافق‌نامه تنها آموزش و تجهیز نیروهای عراقی است.

در جریان حمله تروریستی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد، سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و شماری از فرماندهان حشد شعبی عراق به شهادت رسیدند.

همچنین ریاض المسعودی، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق گفت، پارلمان در آمادگی کامل قرار داشته و برای پاسخ به درخواست‌های دولت فدرال در مورد توافق‌نامه امنیتی میان آمریکا و عراق مصمم است. خواه این درخواست اصلاح این توافق‌نامه یا لغو آن باشد.

وی با بیان اینکه حمله اخیر آمریکا و هدف قرار دادن رهبران مقاومت ادامه خط مشی خصمانه این کشور است، گفت، موضع عراق باید با این مرحله خطیر متناسب باشد و کسی گمان نمی‌کند که این آخرین حمله باشد به ویژه اینکه منطقه با درگیری‌ها و مشکلات بین‌المللی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و ما نمی‌خواهیم عراق صحنه این درگیری‌ها باشد.

المسعودی گفت، به منظور دفاع از حاکمیت عراق و مخالفت با هرگونه نقض این حاکمیت باید رؤسای قوا و گروه‌های سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی موضع متحد اتخاذ کنند.

قرار است پارلمان عراق امروز با برگزاری جلسه‌ای موضع رسمی این کشور درباره آینده حضور نیروهای آمریکایی را بررسی کرده و تصمیمات قانونی و تدابیر ضروری مناسب را اتخاذ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.