«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری به مناسبت آغاز سال نو میلادی خواستار گفت‌وگو برای کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا در پی اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هفت تن دیگر شد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این مقام ارشد ژاپنی تصریح کرد: «ما از تمامی طرفین درگیر [در اوضاع خاورمیانه (غرب آسیا)] می‌خواهیم که برای دوری از تشدید تنش‌های بیشتر و تنش‌زدایی، تلاش‌های دیپلماتیک در پیش بگیرند».

آبه شینزو در ادامه به سفر اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به ژاپن اشاره کرد که متعهد شده بود که ایران به تلاش‌ها برای ثبات‌بخشی به اوضاع غرب آسیا ادامه می‌دهد.

خبرگزاری رویترز  همچنین گزارش کرد که آبه شینزو بار دیگر بر برنامه‌های ژاپن برای استقرار نیروهای خودپدافند در غرب آسیا به منظور تضمین ایمنی کشتی‌های این کشور تأکید کرد.

پیش‌نویس طرحی که به تأیید ائتلاف حاکم ژاپن رسیده حاکی از آن است این کشور قصد اعزام یک ناوشکن و هواپیمای گشت‌زنی P-3C برای گردآوری اطلاعات در منطقه خلیج فارس دارد.

 در این پیش‌نویس آمده است در صورت بروز وضعیت اضطراری، وزیر دفاع حکمی ویژه صادر کرده و به نیروها اجازه خواهد داد جهت محافظت از کشتی‌ها اقدام به شلیک به طرف نیروهای مهاجم کنند. 

دو ائتلاف اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می‌گیرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌های ضدایرانی همراه با اعزام نزدیک به ۱۴۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه، تنش‌ها در خلیج فارس را به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش داده است.

ژاپن، به عنوان یکی از متحدان آمریکا که روابط دوستانه‌ای با ایران دارد قصد دارد بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا جهت محافظت از کشتی‌ها به منطقه نیرو اعزام کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.