نیویورک تایمز در پیام خود در توئیتر که البته در نسخه مکتوب نیز به صورت مفصل تر به آن پرداخته است می‌نویسد: رئیس جمهور فکر می‌کرد که توافق هسته‌ای ایران (برجام) توافقی ضعیف است زیرا محدودیت‌های ایران بعد از ۱۵ سال تمام می‌شوند. اما اکنون ایران اعلام کرده که تمام آن محدودیت‌ها پایان یافته‌اند، یعنی ۱۰ سال قبل از برنامه زمانبندی شده. قمار ترامپ در این رابطه شکست خورد.

گفتنی است ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد.

بدین ترتیب برنامه هسته‌ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کما فی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. سازمان انرژی اتمی ایران نیز موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهوری کشور اتخاذ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.