دومین مرحله یارانه معیشتی در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار جدید در زمره یارانه‌بگیران قرار گرفتند.

در مرحله اول پرداخت یارانه معیشتی که اوایل آذرماه اتفاق افتاد، دولت به حساب ۶۰ میلیون نفر و به عبارتی، ۱۸ میلیون خانوار یارانه حمایتی پرداخت کرده بود و بنا به اعلام دولت، حدود ۶ میلیون خانوار، غیرنیازمند شناخته شده بودند.

در راستای این تصمیم دولت که بعد از افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد، مبلغ حمایت معیشتی برای خانوارهای یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، برای خانوارهای دونفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهای سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، ‌ خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.

در این میان، در اولین دوره پرداخت کمک معیشتی، تعداد زیادی از جاماندگان یارانه گلایه‌هایی داشتند و همین مساله باعث شد که ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی معیشتی دولت در وزارت کار سازوکاری برای اعتراض نسبت به عدم واریز بسته حمایتی تعریف کند تا افرادی که این بسته را دریافت نکرده‌اند، بتوانند به دولت اعتراض خود را اعلام کنند.

در سیزدهمین اطلاعیه ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی آمده است: درخواست ۴۱۹ هزار خانوار برای دریافت کمک حمایت معیشتی واجد شرایط تشخیص داده شد و در ۱۰ دیماه، معادل دو ماه به حسابشان واریز شد. تصمیم‌گیری در مورد سایر متقاضیان نیازمند بررسی بیشتر است. از این رو طی روزهای آینده و از طریق پیامک یا سایر روش‌ها دراین خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد. تاکید می‌شود خانوارهایی که واجد شریط تشخیص داده شوند، کمک حمایت معیشتی معوق آنها پرداخت می‌شود.

بنا به اعلام حسن میرزایی، سخنگوی ستاد حمایت معیشتی، در خصوص وضعیت این افراد تا پایان دی ماه تعیین‌تکلیف می‌شود و برای این‌که در فرایند شناسایی دقت فدای سرعت نشود، قرار شده است که نتیجه شناسایی این افراد تا پایان دی ماه به سازمان برنامه و بودجه داده شود.

میرزایی اواخر آذرماه در عین حال عنوان کرده بود: بیش از ۳ میلیون نفر متقاضی طرح کمک معیشتی شدند که کد ملی افراد متقاضی برای بانک‌مرکزی ارسال و اطلاعات مالی آنها براساس ۱۱ شاخص بانکی در ۵۰ گروه بررسی می‌شود.

به گفته وی، نتایج این درخواست‌ها تا پایان دی‌ماه مشخص خواهد شد و طبق هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه اگر سرپرست خانواری مشمول این طرح شود، هر دو مرحله کمک معیشتی به افراد پرداخت خواهد شد و جای نگرانی نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن بوده که قرار بوده ۱۶ دی ماه نتیجه بررسی درخواست‌ها از طریق سایت مربوطه که پیش از این به آن مراجعه کرده بودند، اعلام شود، اما به نظر می‌رسد خیلی از آنها هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند و همچنان باید در انتظار پاسخ بررسی‌ها باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.