نیویورک تایمز گزارش داد، با وارد شدن جنگ تجاری آمریکا و چین به هجدهمین ماه متوالی، انتقادات از رویکرد دولت ترامپ بالا گرفته است. دفتر ملی مطالعات اقتصادی آمریکا در گزارشی نوشت که کسب و کار ها و مصرف‌کندگان آمریکایی هزینه جنگ تجاری با چین را می‌پردازند. در ماه های اخیر میزان تولیدات صنعتی آمریکا به روند کاهشی خود ادامه داده و سرمایه گذاری‌های تجاری به ویژه توسط سرمایه‌گذاران خارجی کم شده است.

انتظار می رود طی روزهای آینده چین و آمریکا به توافقی اولیه بر سر پایان دادن به اختلافات تجاری خود برسند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آن را فاز اولیه خوانده است. با این حال هنوز تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالاهایی به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلاری از چین به قوت خود مانده است. ترامپ و طرفدارانش می گویند که آمریکا برای وادار کردن چین به آن چه که " رفتار ناعادلانه چین در مسائل تجاری" می‌خوانند چاره ای جز به راه انداختن یک جنگ تجاری گسترده نداشته است اما بسیاری از شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی نظری کاملا برعکس دارند.

این مرکز با اشاره به گسترش پیامدهای بخش تجاری می‌نویسد: شاید در برخی حوزه ها، اثرپذیری صنایع و مصرف کنندگان از جنگ تجاری پایین باشد مثلا در حوزه فولاد که چین دهمین تامین کننده بزرگ فولاد آمریکا است اما در بسیاری از صنایع و کالاها چین بزرگترین کشور صادرکننده کالا به آمریکا محسوب می‌شود و اخلال در زنجیره تامین از چین باعث شده است تا بسیاری از تولید کنندگان توانایی جایگزین کردن محصولات چینی را نداشته باشند.

از سوی دیگر در بسیاری از زمینه های تجاری، آمریکا کالاهای غیرترجیحی به چین ارسال می‌کند در صورتی که این مساله در خصوص صادرات چین به آمریکا صادق نیست. از زمان آغاز جنگ تجاری رشد اقتصادی هر دو کشور کاهش پیدا کرده است تا جایی که رشد اقتصادی چین به زیر شش درصد و آمریکا به محدوده دو درصدی کاهش پیدا کرده است با این حال هنوز انتظار می‌رود چین به زودی جایگزین آمریکا شده و به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان معرفی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.