به گزارش «وبگاه وزارت خارجه چین»، «گنگ شوانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین درباره توییت امروز وزیر خارجه ایران که نوشت، ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد، گفت: «اوضاع در خاورمیانه در حال حاضر پیچیده و حساس است. چین از نزدیک آخرین تحولات را دنبال می‌کند. ما از طرف‌های ذیربط می‌خواهیم که خویشتنداری کنند و معتقدیم آن‌ها باید اختلافات را بطور صحیح و مسالمت آمیز از طریق گفت‌وگو و مذاکره و بر اساس احترام متقابل حل و فصل کنند و به طور مشترک از صلح و ثبات منطقه‌ای حمایت کنند. همانطور که بارها گفتیم، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع کسی نیست. تضمین صلح و ثبات در منطقه برای کل جهان از اهمیت حیاتی برخوردار است. چین همچنان از نزدیک اوضاع را پیگیری خواهد کرد، در تماس نزدیک با طرف‌های ذیربط خواهد بود و نقش مهمی در کاستن از تنش‌ها دارد.»

این دیپلمات چینی در خاتمه در خصوص پرواز هواپیماهای مسافربری از حریم هوایی ایران و عراق با توجه به تحولات تازه در منطقه نیز گفت: «تا جایی که می‌دانم، مسئولان حمل و نقل هوایی مسافری از نزدیک وضعیت امنیت هوایی در آن منطقه را دنبال می‌کنند. شما را برای جزئیات بیشتر به آن‌ها ارجاع می‌دهم. چین نگران وضعیت کنونی خاورمیانه است. امیدواریم که به نفع منافع مشترک جامعه بین‌المللی، تنش زدایی فوری صورت گیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن توصیه مجدد به آمریکا در عدم سوء استفاده از قدرت، بر حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و برقراری صلح در غرب آسیا تاکید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.