یکی از سخنگویان وزارت‌ خارجه کره جنوبی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که در پی تشدید تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا، «کانگ کیونگ وا» وزیر امور خارجه کره جنوبی قصد دارد ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ماه) در «سانفرانسیسکو» با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مذاکراتی را درباره اوضاع شبه‌جزیره کره و غرب آسیا برگزار کند.

بنا به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «کیم این چول» سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی امروز (پنجشنبه) در یک کنفرانس خبری در این خصوص اعلام کرد: «وزیر (خارجه کره جنوبی) و وزیر خارجه آمریکا قصد دارند اوضاع مربوط به تلاش‌ها درباره خلع سلاح (اتمی) شبه‌جزیره کره و صلح را از طریق توسعه چندجانبه و منفعت متقابل روابط کره جنوبی و آمریکا مورد ارزیابی قرار دهند».

وی ادامه داد: «و همچنین در صدد تبادل نظر در خصوص معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع اخیر خاورمیانه (غرب آسیا) هستند».

طبق این گزارش، «توشیمیتسو موتیگی» وزیر امور خارجه ژاپن نیز احتمالاً برای شرکت در گفت‌وگوهای سه جانبه با کانگ و پامپئو یا گفت‌وگوی دوجانبه با آنها به سانفرانسیسکو سفر خواهد کرد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه هفته گذشته (۱۳ دی ماه) در اقدامی تروریستی، طی حمله‌ای در نزدیکی فرودگاه بغداد، سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هفت تن از یارانش را به شهادت رساند.

بامداد روز گذشته (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پیش از گزارش شده بود که کره جنوبی احتمالاً برای تعامل در ائتلاف نظامی دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج‌فارس به بهانه محافظت از آزادی عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز، اوایل سال ۲۰۲۰، نیرو اعزام می‌کند اما وزارت دفاع کره جنوبی روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که تاکنون هیچ تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.

رسانه‌های کره جنوبی با اینحال گزارش کردند که احتمالاً در پی تشدید تنش‌های میان ایران و آمریکا در منطقه، کره جنوبی در تصمیم خود برای اعزام نیرو به منطقه غرب آسیا تجدیدنظر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.