روی دیگر سکه این مصاحبه تکذیب انجام مصاحبه بود. علی شمخانی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که چنین مصاحبه‌ای صورت نگرفته است و مگر در چنین شرایط خاصی امکان انجام مصاحبه‌ای با این سطح از اهمیت با یک نشریه محلی، و نه رسانه‌های سراسری، وجود دارد؟ برهمین اساس نیز دبیرخانه شورا شکایتی را علیه نشریه فوق انجام داد که در نهایت به بازداشت سردبیر آن منجر شد. سردبیر این مجله روزنامه‌نگار قدیمی روزنامه کیهان تقی دژاکام بود که سردبیر نشریه حرم،‌ وابسته به آستان قدس رضوی، را برعهده دارد.

دبیرخانه شورا در خبری که در تکذیب این مصاحبه منتشر شد، اعلام کرد که مصاحبه‌ها و اخبار مربوط به دبیر این شورا صرفا از طریق مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی شورا منتشر می‌شود و هر محتوایی خارج از این چارچوب فاقد اعتبار و قابل پیگرد عمومی است.

از سوی دیگر خبرنگار نشریه حرم در ابتدا مدعی شد که روز جمعه این مصاحبه را به صورت تلفنی با دبیر شورای عالی امنیت ملی داشته است و فایل این گفت‌وگو را که بر اساس متن مکتوب منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس حداقل باید ۴۵ دقیقه طول کشیده باشد، در اختیار ندارد.

اگر چه اقدام انجام شده و انتساب مواضع سیاسی و نظامی اظهار نشده به دبیر شورای عالی امنیت ملی در شرایط قرار گرفتن کشور در آستانه جنگ بدون شک اقدام علیه امنیت ملی است، لیکن مسئولان حوزه رسانه‌ای دبیرخانه شعام پس از این رخداد ضمن تماس با سردبیر نشریه حرم و حوزه ریاست و روابط عمومی آستان قدس خواستار انتشار تکذیبیه و عذرخواهی از اقدام غیرحرفه‌ای و خلاف اخلاق فوق شدند؛ که مورد پذیرش واقع نشد. بر این اساس و پس از گفتگوی یکی از مراجع نظارتی با خبرنگار نشریه حرم، وی اعلام کرد که مصاحبه‌ای انجام نشده و مصاحبه فوق به صورت «ذهنی» تنظیم شده است. متعاقب این اظهارات، تقی دژاکام به دلیل مسئولیت قانونی به مرجع نظارتی دعوت شد و پذیرفت که مصاحبه با تأیید او منتشر شده است. مصاحبه‌ای که البته مصاحبه‌شونده از آن خبر نداشت.

پس از این، جریان جدیدی به ماجرا وارد شد و تلاش کرد تا با القای اختلاف نظر و دوگانگی در سطح سیاستی درباره این موضوع القا کند که شمخانی از مواضع اعلام شده به دلیل فشار دولت و موارد دیگر عقب‌نشینی کرده است. الگویی کلیشه‌ای و پرتکرار برای تضعیف نهادهای حاکمیتی درست در اوج بحران‌های بین‌المللی، الگویی آشنا و برآمده از ادعایی خیالی که اساس آن از یک مصاحبه خیالی دیگر برآمده بود و نشان از بی‌اطلاعی بیان کنندگان از جایگاه مستقل دبیرخانه است.

در مجموع انتشار این مصاحبه در آن شرایط و خودداری رسانه‌ منتشرکننده از حذف سریع آن و بازنشر گسترده‌ای که در فضای فعلی شبکه‌های اجتماعی تکذیب و اصلاح آن را بسیار دشوار می‌کند، عملاً بازیچه قراردادن موقعیت جایگاه، نفوذ و کارویژه نهاد امنیت ملی بود، موضوعی که نباید بتواند دستمایه بی‌توجهی و برخی اقدامات غیر قابل قبول افراد حقیقی یا حقوقی قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.