التمیمی که در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین سخن می‌گفت؛ ادعای برخی از گروه‌ها مبنی بر این که ائتلاف آمریکایی ضد داعش را عامل اصلی نابودی این گروهک می‌دانند، افزود: ائتلاف بین‌المللی در موارد زیادی مانع از عملیات آزادسازی مناطقی می‌شد که در اشغال داعش بود.

وی درخصوص نقش پررنگ سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران در نابودی گروهک تروریستی داعش اضافه کرد، هیچ کس نمی‌تواند منکر نقش پررنگ ایشان در جنگ با داعش شود.

سخنگوی سرایا السلام عراق خطاب به آمریکایی‌ها ادامه داد: آمریکا باید می‌دانست که سپهبد سلیمانی در عرف نظامی دارای مصونیت بوده و واشنگتن با ترور ایشان تمام عرف‌های نظامی را زیر پا گذاشته است.

التمیمی اضافه کرد:سید مقتدا صدر پیشتر به ما گفته بود به خاطر این که عرف بین‌الملل به ما اجازه نمی‌دهد، از هرگونه حمله به سفیر آمریکا در بغداد خودداری می‌کنیم، هرچند حمله به ابومهدی المهندس نیز خود یک اقدام تروریستی بود.

سخنگوی سرایا السلام بار دیگر به کارشکنی نظامیان آمریکایی برای آزادسازی مناطق اشغالی عراق در کنترل داعش اشاره کرد و افزود: بسیاری از عملیات آزادسازی به خاطر حمله نظامیان آمریکا به نیروهای عراقی به تعویق افتاد.

وی بار دیگر با تأکید بر این که اقدامات اخیر آمریکا نقض حاکمیت عراق است، اضافه کرد: ارتش ایالات متحده در کشورمان چنبره زده است.

التمیمی ثمره خون شهیدان اخیر را که آمریکا به شهادت رساند، خروج نظامیان آمریکایی از عراق دانست و اظهار کرد: ایران برای ما یک کشور مهم است، همسایه ماست و ما  با این کشور دارای روابط متعددی هستیم.

 سخنگوی سرایا السلام تصریح کرد: ائتلاف میان ایران و گروه‌های مقاومت عراق وجود دارد و نمی‌توان به آن پایان داد.

وی در واکنش به حمله بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه نظامی "عین الاسد" که محل حضور نظامیان آمریکایی است، نیز گفت: پاسخ تهران بسیار قدرتمند بود و گمان نمی‌کنم که این حمله پاسخی از سوی آمریکا بدنبال داشته باشد.

سخنگوی سرایا السلام در پاسخ به ادعای ترامپ که گفته بود درصورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق باید دولت بغداد غرامت بپردازد، افزود:رییس جمهوری آمریکا باید به خاطرخسارت‌هایی که وی و کشورش به عراق وارد کرده‌اند، هزینه پرداخت کند.

وی با هشدار به گروه‌های تروریستی برای ازسرگیری  فعالیت در عراق تاکید کرد: این تروریست‌ها که در اندیشه ورود دوباره به عراق هستند، باید بدانند که قبر آنان آماده است.

التمیمی در پایان افزود: اگر دستگاه دیپلماسی عراق ناتوان است که نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج کند، ما گزینه‌های مناسب خود را (برای این کار) در اختیار داریم.

در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی دولت دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، بامداد چهارشنبه ۱۵فروند موشک بالستیک به سوی پایگاه عین‌الاسد آمریکا در استان الانبار واقع در غرب عراق شلیک شد.

سپهبد سلیمانی فرمانده سپاه قدس و المهندس به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.