«تام کاتن» از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا  پنج‌شنبه در پیامی توئیتری از متحدان اروپایی آمریکا خواست که با کشورش برای افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران همکاری کنند.

این سناتور تندروی آمریکایی که به‌عنوان سرباز در جنگ عراق حضور داشته و شهرت زیادی در ایران‌ستیزی دارد،‌ «در واکنش به آخرین تلاش ایران برای باج‌خواهی هسته‌ای، دولت باید معافیت‌های هسته‌ای باقی‌مانده در مورد ایران را به‌سرعت لغو کند. شرکای اروپایی ما باید به ما بپیوندند تا با وضع مجدد تحریم‌های چندجانبه علیه ایران، جواب محکمی به آنها بدهیم.»

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه پانزدهم دی‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در بیانیه تأکید شده است که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

توافق هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ با مذاکره بین ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به کشورهای ۱+۵) حاصل شد قرار بود در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شود، اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ آن را نقض کرده و از آن خارج شد.

دولت آمریکا بعد از نقض این توافقِ مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد علاوه بر از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی روی آورده است. واشنگتن در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز، در یک عملیات تروریستی سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

با وجود تلاش‌های مقامات آمریکایی برای غیرصلح‌آمیز جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که همکاری این نهاد با ایران حتی با وجود پایان اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام همچنان ادامه خواهد یافت و بازرسان آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.