یک تحلیلگر آمریکایی در تحلیلی پاسخ موشکی ایران به آمریکا برای تلافی ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشانه آمادگی ایران برای پاسخ‌دهی به اقدامات تحریک‌امیز احتمالی آمریکا دانسته است.

«اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل و از مقام‌های سابق آمریکا در یادداشتی در راشاتودی نوشته است: «ایران نمی‌خواست با حمله‌اش نظامیان آمریکا را بکشد می‌خواست فناوری موشکی و عزم خودش را به [دونالد] ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) گوشزد کند.»

ریترز، درباره پاسخ موشکی ایران، در بامداد چهارشنبه می‌نویسد: «در ساعت‌های بعد از اعلان این حملات که تلویزیون ایران آن را برای مردم کشورش پخش کرد نفس دنیا در سینه حبس شد و همه منتظر تبعات بودند.»

مقام سابق آمریکایی در ادامه به تلاش‌های ایران برای جلوگیری از وقوع جنگ اشاره کرده، اما بخش مهم ماجرا را پیشرفت‌های موشکی ایران توصیف کرده است.

او می‌نویسد: «اما مهم‌ترین جنبه اقدامات ایران، نحوه شلیک موشک‌های این کشور بود. سال‌ها است که ایران گام‌های قابل‌توجهی در زمینه اتکاپذیری، برد و دقت نیروی موشک‌های بالیستیک خودش برداشته است. روزهایی که زرادخانه ایران فقط موشک‌های اسکاد ساخت دوران شوروی را شامل می‌شد به پایان رسیده است.»

ریتر نوشته که ایران برای حمله به پایگاه «عین‌الاسد» که میزبان نیروهای آمریکایی است از موشک‌های پیشرفته قیام ۱ و فاتح ۱۱۰ استفاده کرده است.

وی تصریح کرده است: «حمله موشکی به آمریکا با موشک‌های پیشرفته جدید-قیام ۱ و فاتح ۱۱۰- انجام شد که از لحاظ هدایت و کنترل پیشرفته‌اند و قابلیت نقطه‌زنی دارند. ایران قبلاً از این سلاح‌ها برای حمله به اهداف وابسته به داعش در سوریه استفاده کرده است.»

وی در ادامه تأکید می‌کند: «اما این نخستین بار بود که از این سلاح‌ها علیه آمریکا استفاده می‌شد. از نگاه آمریکایی‌ها نتیجه کار مناسب بود.»

ریتر در ادامه ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ضربه موشکی ایران تلفات نداشته را تکرار کرده، اما آن را نشانه‌ای از دقت موشکی ایران دانسته است. این ادعا در حالی مطرح شده که برخی منابع گفته‌اند ده‌ها سرباز آمریکایی در پاسخ موشکی ایران کشته شده‌اند.

وی می‌نویسد: «اما کشته نداشتن این حمله، در واقع روش تهران برای ثابت کردن دقت موشک‌های بالیستیک این کشور است.»

مقام سابق آمریکایی در ادامه این واقعیت‌ها را مسائلی دانسته که ترامپ باید با آنها دست و پنجه نرم کند.

او نوشت: «این‌ها واقعیاتی بود که رئیس‌جمهور ترامپ هنگام خطاب قرار دادن مردم آمریکا در خصوص وضعیت خصومت‌ها میان آمریکا و ایران مجبور بود با آنها دست و پنجه نرم کند.»

وی نوشت: «ترامپ قبلاً وعده داده بود در صورت حمله ایران به تأسیسات یا پرسنل آمریکا تلافی گسترده‌ای خواهد کرد. او در حالی که گرداگردش را اعضای تیم امنیت ملی‌اش فرا گرفته بود مجبور شد از آن تهدید عقب‌نشینی کند چون به خوبی می‌دانست که اگر قرار بود به ایران حمله کند، پاسخ ایران برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ویرانگر خواهد بود.»

ترامپ که تا پیش از این از هدف قرار دادن نقاط متعدد در ایران صحبت می‌کرد، در نطق روز چهارشنبه خود بعد از ضربه موشکی جمهوری اسلامی، از هرگونه تهدید نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کرد و از لزوم صلح با ایران، لزوم کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و منفعت مشترک آمریکا و ایران در مبارزه با داعش سخن گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.