یک روزنامه آمریکایی ساعاتی قبل‌تر گزارشی منتشر و تصریح کرده مقام‌های آمریکایی حاضر در یک جلسه توجیهی با اعضای کنگره به سرنگون نشدن هواپیمای اوکراینی اذعان کرده‌اند. 

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز ۸ ژانویه (چهارشنبه) در گزارشی نوشته مقام‌های آمریکایی که در یک نشست توجیهی با اعضای کنگره حاضر بوده‌اند گفته‌اند «اطلاعاتی که نشان دهد این هواپیما هدف قرار گرفته، وجود ندارد.»

روزنامه آمریکایی نوشته این اظهارنظر را یک نماینده کنگره حاضر در این نشست، به شرط عدم افشای نام در گفت‌وگو با این روزنامه مطرح کرده است. 

مقام‌های آمریکایی حاضر در این جلسه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و «جینا هاسپل»، رئیس سیا بوده‌اند که برای توضیح درباره وضعیت تنش‌های میان ایران و آمریکا بعد از پاسخ موشکی ایران، در جلسه کنگره حضور پیدا کردند. 

علی‌رغم این گزارش، مقام‌های پنتاگون روز پنجشنبه مدعی شدند که این هواپیما با شلیک موشک ساقط شده است. 

حدود ساعت ۰۶:۱۲ روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲در ساعت ۰۶:۱۲ ‌از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۰۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

هواپیما دارای۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود‌ که همه سرنشینان آن جان باختند؛ اغلب مسافران این پرواز (حدود ۱۴۰ نفر) ایرانی بودند.‌ 

براساس گزارش اولیه دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی، نقص فنی موجب آتش‌سوزی، قطع ارتباطات مخابراتی و نهایتا سقوط هواپیما شده است؛ هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می شود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.