تلاش‌های میانجی‌گرهای منطقه‌ای برای بازگرداندن روابط میان سعودی و جنبش فلسطینی حماس شکست خورده است.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی شرط‌هایی برای از سر گیری این روابط گذاشته و اعلام کرده: حماس باید مشکلاتش را با آمریکایی‌ها حل کند تا روابطش با سعودی از سر گرفته شود. این به معنای قبول تصمیم‌های کمیته چهارگانه بین‌المللی، توافقنامه‌های امضا شده میان تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین و در مقدمه آنها شناسایی رژیم اشغالگر اسرائیلی و حق موجودیت آن است.

در ادامه این گزارش آمده، حماس این شروط را رد کرده و بر تمایل و سعی خود برای ارتباط با تمامی کشورهای عربی در راستای حمایت از حق فلسطین و ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر تأکید کرده است.

در سپتامبر سال گذشته (۲۰۱۹) حماس اعلام کرد، مقامات سعودی تعدادی از اعضای ارشد این جنبش را بازداشت کرده است.

از سوی دیگر، موضع حماس و «تسلیت گرم» این جنبش به ایران در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.

خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی در همین باره نوشت، نزدیکی زیاد حماس و ایران باعث می‌شود روابط حماس با کشورهای عربی تضعیف و روابط این جنبش با کشورهای حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها سعودی متشنج شود.

در همین زمینه «عمر جعاره» تحلیلگر عرب به آناتولی گفت، حماس به خوبی فهمیده که امتیازدهی برای نزدیک شدن به کشورهای عربی دیگر بس است زیرا چیزی جز پس زدن از آنها ندیده است، شاهد مثال بیانیه‌هایی است که سعودی صادر کرده و حماس را جنبشی تروریستی خوانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.