بعد از واکنش قاطع سپاه پاسداران به اقدام تروریستی ایالات‌متحده و شهادت سردار سلیمانی که با موشک باران پایگاه عین الاسد در عراق انجام شد، آمریکایی ها به شدت در موضع انفعال قرار گرفتند و ابتکار عمل از دستشان خارج شد. این امر به ویژه از آنجا نمود یافت که آمریکایی‌ها مانع از مخابره هرگونه عکس و یا خبری از این پایگاه شدند و راه هرگونه اطلاع‌رسانی را در این زمینه مسدود کردند.

در چنین شرایطی و در حالی که آمریکایی ها به دنبال مفری بودند که از این بن بست خودساخته رهایی یابند، سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که صبح چهارشنبه هجدهم دی ماه با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه از فرودگاه امام به مقصد کی یف پرواز می کرد، به زعم آنها بهانه خوبی برای برون رفت از بن بست خودساخته و فشار افکار عمومی فراهم ساخت.

واضح است که زبان حاکم بر حمل و نقل هوایی و هوانوردی، زبان فنی و علمی بین المللی است و هر گونه اظهار نظر در این حوزه تنها در شرایطی برای فعالان این بخش مسموع است که منطبق با این زبان بین المللی باشد. با این حال در یکی دو روز اخیر برخی مقامات سیاسی آمریکا و متحدانش بدون توجه به این مسئله ادعاهایی را مطرح کردند و در فضای رسانه‌ای هجمه سنگینی علیه تهران به راه انداختند؛ مبنی بر اینکه هواپیمای اوکراینی بر اثر اصابت موشک و یا ترکش های آن ساقط شده شده است.

 این اظهار نظر های سیاسی به طرز بی‌سابقه‌ای در شبکه های اجتماعی انعکاس یافت و به فضای سوءتفاهم و بی اعتمادی در خصوص این حادثه و نحوه اطلاع‌رسانی درباره آن دامن زد.

 با این حال از شب گذشته و با توضیحات علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ابهامات و ادعاهای مطرح شده و در ادامه اعلام آمادگی تهران برای مشارکت کشورهای مرتبط با این سانحه در فرآیند بررسی داده های جعبه سیاه هواپیما تا حد زیادی تک رسانه ای آمریکا و متحدانش بی اثر شد.

 شب گذشته عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گویی مقامات آمریکا و کانادا را از اظهار نظرهای سیاسی بر حذر داشت و تصریح کرد که هرگونه اظهار نظر درباره سانحه سقوط هواپیما باید مبتنی بر نظرات کارشناسی و مقررات ایکائو انجام شود.

 از سوی دیگر و در شرایطی که آمریکا و متحدانش در فضای رسانه‌ای این خط خبری را القا می کردند که ایران مانع از حضور کشورهای مرتبط با این سانحه برای بررسی علل وقوع آن است، عابدزاده از اعلام آمادگی تهران برای حضور نمایندگان این کشور ها برای بررسی علت وقوع این سانحه خبر داد و گفت که ایران اجازه می‌دهد آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، کانادایی‌ها، سوئدی‌ها و اوکراینی ها در ایران حضور یافته و نحوه رسیدگی به سامانه را مشاهده کنند.

 در این راستا و به گفته حسن رضایی فر  از مسوولین سازمان هواپیمایی کشوری، جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتوار فرودگاه مهراباد ارزیابی می‌شود و اگر ایران نتواند اطلاعات آن را استخراج کند با هدف جلوگیری از صدمه به اطلاعات آن از روسیه، فرانسه،  کانادا و یا اوکراین برای تحلیل جعبه سیاه استفاده خواهد کرد.

علاوه بر این، آن طور که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داده طبق هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه کانادا، یک هیئت ۱۰ نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان این کشور در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی عازم ایران هستند.

در هر صورت چنانچه گفته شد زبان حاکم بر حمل و نقل هوایی و هوانوردی زبان بین المللی و مشترک است که همه کشورها از آن پیروی می کنند. اعلام آمادگی ایران برای حضور کارشناسان کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیما در ایران و نظارت آنها بر فرآیند بررسی این سانحه، تک رسانه ای ناجوانمردانه آمریکا و متحدانش را تا حد زیادی بی اثر می کند و اتتظار می‌رود در فضای رسانه‌ای بین‌المللی افکار عمومی پس از فروکش کردن ماجرای سانحه سقوط هواپیمای بویینگ در رسانه های غربی ها بار دیگر به بررسی ابعاد واکنش قاطع تهران به حمله تروریستی آمریکایی ها معطوف شوند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ سرنشین که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتش‌سوزی سقوط کرد. در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.