رویترز گزارش داد، در حالی که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران موجب افزایش احساس عدم قطعیت و بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا شده است، روز جمعه قیمت فلز زرد شاهد افزایش بود و پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۵ درصد افزایش به ۱۵۶۲ دلار و ۳۴ سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۱۵۶۰ دلار و ۱۰ سنت رسید.

اهداف تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بخش تولید، معادن و منسوجات ایران و همچنین مقامات ارشد این کشور است که واشنگتن مدعی است در حمله انتقام جویانه ۸ ژانویه علیه پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق دخیل بوده اند.

جفری سیکا، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «علل اصلی رشد قیمت طلا بحث ها در مورد ایران است و اینکه آیا ما مجددا شاهد افزایش تنش در منطقه خواهیم بود یا نه... بی ثباتی در خاورمیانه موجب آشفتگی در بازار طلا می شود.»

وی افزود، با توجه به تحریم های جدید واضح است که این تحریم ها تبعات اقتصادی خواهند داشت.

طلا که اغلب در هنگام بروز وضعیت های آشفته سیاسی و ژئوپلتیک به عنوان محلی امن برای سرمایه گذاری تلفی می شود، روز چهارشنبه و پس از حملات موشکی ایران علیه مواضع نیروهای آمریکایی به بالای ۱۶۰۰ دلار رسید. اما پس از کاهش سطح تنش بین دو طرف قیمت فلز زرد ۴ درصد کاهش داشت.

در همین حال آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می دهد که رشد فرصت های شغلی در آمریکا در ماه دسامبر کمتر از حد انتظار رشد داشته و این به رشد بیشتر قیمت طلا کمک کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.