آیا پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌تواند چنان گسترش یابد که برخی کشورهای خاورمیانه را نیز در بر بگیرد؟ این ایده‌ای است که رئیس جمهوری ایالات متحده به تازگی مطرح، و از سر مزاح برای تشکیلات جدید نامی نیز پیشنهاد کرده است: پیمان آتلانتیک - خاورمیانه.

به گزارش دویچه‌وله، دولت ائتلافی به ریاست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با پیشنهاد دونالد ترامپ به سردی برخورد کرده و آن را مغایر توافق‌نامه‌ای می‌داند که ۱۹۴۹ برای تاسیس ناتو به امضاء رسید.

خبرگزاری آلمان جمعه دهم ژانویه (۲۰ دی) به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه این کشور گزارش داد که برلین از حضور فعال ناتو در خاورمیانه و نزدیک استقبال می‌کند و این امر از زمان‌های دور و در گفت‌وگوهای فشرده با شریکان منطقه‌ای همین گونه بوده است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود به نظر او ناتو باید گسترش یابد و برخی کشورهای خاورمیانه را نیز در بر بگیرد.

او افزود  اعضای داعش نمایانگر یک معضل بین‌المللی هستند و برای مقابله با آن کشورهای دیگر نیز می‌توانند یاری کنند.

ترامپ گفت به نظر او نام تشکیلات جدید می‌تواند "پیمان آتلانتیک - خاورمیانه" (NATO- ME) باشد و او این نام پیشنهادی را با دبیرکل ناتو نیز در میان گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان می‌گوید آینده ناتو و همکاری آن با کشورهای دیگر موضوعی است که باید در میان امضاکنندگان این پیمان به بحث گذاشته شود.

درهای باز ناتو برای کشورهای اروپایی

سخنگوی وزارت خارجه آلمان می‌گوید نحوه پذیرش اعضای جدید در پیمان آتلانتیک شمالی در ماده ۱۰ این پیمان مشخص شده است. این ماده مقرر می‌کند که اعضای پیمان می‌توانند به اتفاق آرا "هر یک از کشورهای دیگر اروپایی" را که قادر به پشتیبانی از اهداف این پیمان و ایفای نقش در جهت تامین امنیت منطقه شمال آتلانتیک باشند برای عضویت دعوت کنند.

بر این پایه در پیمان آتلانتیک شمالی پذیرش اعضای جدید به صراحت به کشورهای اروپایی محدود شده و پیشنهاد ترامپ در چارچوب کنونی شانسی برای موفقیت ندارد.

کی بیلی هاچیسون، نماینده آمریکا در ناتو سخنان ترامپ را به معنای تقویت همکاری هم پیمانان ناتو در کشورهایی مانند عراق تفسیر کرد. ترامپ زمانی نیز ایده تشکیل "ناتوی عربی" را پیش کشیده بود که هنوز به جایی نرسیده است.

پیمان آتلانتیک شمالی هم اکنون بزرگترین پیمان نظامی جهان به شمار می‌رود و با پیوستن مونته‌نگرو به آن در حال حاضر ۲۹ عضو دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.