رسانه‌های ژاپنی امروز (شنبه) گزارش کردند که دو هواپیمای شناسایی «لاکهید پی ۳ اوریون» متعلق به نیروی خودپدافند نیروی دریایی ژاپن برای مأموریت طولانی‌مدت جمع‌آوری اطلاعات در خصوص مسیر عبور و مرور دریایی ایمن عازم غرب‌ آسیا شد.

خبرگزاری «ان اچ کی» ژاپن در این خصوص گزارش کرد، هواپیماهای مذکور در صدد جمع‌آوری و گزارش اطلاعاتی هستند که به مسیر عبور و مرور دریایی ایمن کشتی‌های تجاری مرتبط با ژاپن کمک می‌کند.

طبق این گزارش، منطقه گشت‌زنی شامل دریای عمان، بخش شمالی دریای عربی و خلیج عدن می‌شود اما شامل خلیج فارس و تنگه هرمز نمی‌شود.

این شبکه ژاپنی ادامه داد که مأموریت این هواپیماها ظاهراً از کشور آفریقایی «جیبوتی» خواهد بود و همچنین شامل گشت‌زنی‌هایی برای مقابله با دزدان دریایی در نزدیکی سومالی نیز می‌شود.

طبق این گزارش، هواپیمای پی-۳ سی طی مراسمی با حضور «تارو کونو» وزیر دفاع ژاپن، پایگاه هوایی «ناها» واقع در «اوکیناوا» جنوبی‌ترین استان ژاپن عزیمت کرده است.

بر اساس این گزارش، این مأموریت احتمالاً حدود یکسال به طول خواهد انجامید و حدود ۴۳ میلیون دلار از بودجه ۲۰۲۰ ژاپن به آن تخصیص داده شده است. یک ناوشکن نیز اواخر ماه فوریه به این مأموریت خواهد پیوست.

چند روز پیش، «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه دولت ژاپن امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد علیرغم آنکه ژاپن از نزدیک بر اوضاع غرب آسیا نظارت دارد اما تغییری در طرح‌های خود برای استقرار نیروهای خودپدافند در منطقه به منظور تضمین ایمنی کشتی‌های این کشور ایجاد نکرده است.

دو ائتلاف دریایی اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می‌گیرد که خروج ایالات متحده به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه، به همراه برخی گمانه‌زنی‌ها مربوط به اعزام حدود ۱۴۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه، تنش‌ها در خلیج فارس را به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش داده است.

ژاپن، به عنوان یکی از متحدان آمریکا که روابط دوستانه‌ای با ایران دارد، اما تاکید کرده که بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا جهت محافظت از کشتی‌های خود به منطقه نیروی نظامی اعزام می‌کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.