علی عبادی  با اشاره به فعالیت واحدهای پذیرایی مختلف در محورهای برون شهری استان البرز از جمله محور کرج - چالوس، اظهار کرد: واحدهای پذیرایی بر اساس ضوابط باید دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشند.

وی در ادامه افزود: بر اساس اهمیت صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای پذیرایی میان راهی در سنوات قبل این مهم دنبال شده اما در این میان یک اختلاف نظر میان وزارتخانه متبوع با وزارت صمت و اصناف وجود داشته زیرا اصناف معتقدند که هر واحد اقتصادی فعال در قالب واحدهای پذیرایی و رستوران‌ها حتی دارای قانون خاص باید علاوه بر اخذ پروانه بهره برداری از میراث فرهنگی از اتحادیه‌های مربوطه نیز جواز کسب دریافت کنند.

سرپرست معاونت گردشگری استان البرز گفت: این اختلاف نظر میان میراث فرهنگی و اصناف در خصوص واحدهای پذیرایی بین راهی موجب شده بود تا در خصوص صدور مجوز این قبیل واحدها از جمله واحدهای مستقر در محور کرج - چالوس ناهماهنگی ایجاد شود که در نتیجه آن یکسری از این واحدهای پذیرایی از اتحادیه‌ها و بخشی دیگر از میراث فرهنگی مجوز فعالیت را دریافت کرده اند.

عبادی با اشاره به یک بند از قانون برنامه ششم توسعه، گفت: بر اساس بند دوم بخش الف ماده ۹۸ این قانون، تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیت‌های مالیاتی بوده و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی هستند که با ابلاغ این قانون اختلاف نظرها خاتمه می‌یابد، به همین دلیل است که میراث فرهنگی بر اهمیت اخذ مجوز واحدهای پذیرایی از این وزارتخانه تاکید دارد.

وی گفت: به هنگام صدور مجوز برای فعالیت واحدهای پذیرایی، میراث فرهنگی استعلام از نهادهای ذیربط از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، امور آب، راه و شهرسازی، بهداشت، اداره نظارت بر اماکن عمومی و سایر مراجع مرتبط را اخذ خواهد کرد و تمامی ضوابط مربوط به این نهادها و دستگاه‌های اجرایی را رعایت می‌کند.

سرپرست معاونت گردشگری استان البرز با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۲۰ واحد پذیرایی در محور کرج - چالوس شناسایی شده است، گفت: ۶۰ واحد از آنها دارای مجوز از مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز هستند که ما آمادگی خود را در خصوص ساماندهی سایر تأسیسات گردشگری باقیمانده فاقد مجوز، با همراهی دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌کنیم.

عبادی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه تاکنون برای آشکده های مستقر در محور کرج - چالوس از سوی میراث فرهنگی مجوز فعالیت صادر نشده است، گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد در خصوص آشکده ها، مقرر شد تا گردشگری نسبت به ساماندهی و صدور پروانه فعالیت متناسب برای آنها طبق ضوابط موجود اقدام کند.

وی همچنین اضافه کرد: مسئله مهم برای ما این است که هر واحد پذیرایی مستقر در محورهای مواصلاتی چون در قالب واحدی فعال در حوزه گردشگری مطرح هستند باید زیرمجموعه میراث فرهنگی بوده و پروانه بهره برداری داشته باشند و بر اساس ضوابط مربوطه فعالیت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.