گاردین گزارش داد، کنت راس، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت، همان لحظه ‌ورودش به فرودگاه هنک کنگ جلوی وی را گرفته و اجازه ندادند تا وارد شود.

در جریان هفت ماه اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی در هنگ کنگ، این دولتشهر از ورود ده‌ها فعال حقوق بشری، روزنامه نگار خارجی و یک استاد دانشگاه ممانعت به عمل آورده است.

راس در یک پیام توئیتری نوشت: در سال جاری میلادی، گزارش جدید حقوق بشر درباره هنگ کنگ توضیح می‌دهد که چگونه دولت پکن سیستم بین‌المللی حقوق بشری را تضعیف می‌کند اما مقام‌های چین و هنگ کنگ تنها از ورود من به این منطقه ممانعت به عمل آورده و اوضاع را بدتر می‌کنند.

وی ادامه داد، مقام های مهاجرت هنگ کنگ علت ممانعت ورودم به این منطقه را دلایل مهاجرتی عنوان کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر ک مقر آن در نیویورک است قرار بود گزارش جهانی ۶۵۲ صفحه‌ای مربوط به ۲۰۲۰ را روز چهارشنبه در کلوب خبرنگاران خارجی در هنگ کنگ رونمایی کند.

مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه این نهاد اعلام کرد:‌ این اقدام نامتناسب نشانه این است که پکن در حال تشدید سرکوب خود بر هنگ کنگ و محدودیت‌های بیشتر در آزادی‌های کم شده مردم هنگ کنگ بر اساس سیستم یک کشوری، دو سیستمی است.

دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرد، یکی از مقام‌های وزارت خارجه چین اوایل دسامبر گذشته میلادی تهدید کرد که علیه این دیده‌بان و چند سازمان حامی دموکراسی مستقر در آمریکا تحریم‌هایی وضع می‌کند. نه پکن و نه مقام‌های هنگ کنگ تاکنون جزئیاتی در این باره ارائه نکرده‌اند.

بسیاری از مردم هنگ کنگ در پی ارائه شدن لایحه استرداد مظنونان به چین برای محاکمه، دست به اعتراض زدند و این اعتراضات به درخواست‌هایی برای برکناری کری لام، رئیس اجرایی این دولتشهر گسترش یافت و در نهایت این لایحه از دستور کار خارج شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.