کدخدایی یکشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره آخرین روند بررسی صلاحیت‌ها افزود: کسانی که در این مرحله‌ شکایت دارند، ۵ روز یعنی از روز یکشنبه تا پنجشنبه فرصت دارند شکایت خود را به دفاتر هیأت نظارت استانی ارائه کنند.

او با بیان اینکه یک میلیون برگ سند از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها دریافت کردیم، گفت: مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ها، محورهای مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت است. همچنین سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیتشان عمدتا به خاطر مسائل مالی تایید نشد. البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند این مستندات ارایه می‌شود.

کدخدایی ضمن تشکر از مراجع رسمی که همکاری بسیار خوبی داشتند، افزود: باید اعلام کنیم که این مراجع تقریبا برای همه افراد سند به شورای نگهبان ارائه کردند که این امر نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بود.

او ادامه داد: در قانون، تحقیقات محلی را داریم و در بسیاری از اوقات همین تحقیقات محلی به نفع افراد می‌شود چراکه کمک به دقت کار شورای نگهبان در بررسی پرونده‌ها می‌کند.

کدخدایی گفت: ما به جناح و گروه افراد نگاه نمی‌کنیم، اصلا نگاه نمی‌کنیم اصلاح‌طلب است یا اصولگرا بلکه مستندات پرونده را می‌بینیم. امروز در رسانه‌ها هم اعلام شد که از هر دو طیف سیاسی هم تایید صلاحیت داشته‌ایم و هم رد صلاحیت. این نشان می‌دهد عملکرد شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد.

کدخدایی افزود: گروه‌های مختلف شاید ابهامی به روند بررسی صلاحیت‌ شورای نگهبان داشتند، از یکسال پیش خیلی از افراد و گروه‌ها به شورا آمدند و به سوالات و ابهامات آنها پاسخ داده شد.

او گفت: در مرحله اولیه بررسی صلاحیت‌ها هستیم که حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد افراد صلاحیتشان تایید نشده که آمار اندک است. تایید صلاحیت‌ها و فقدان شرایط که مدارک دقیق نفرستادند نیز تعدادی هستند. از این میان بالای ۵۰۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند. تا الان برای هر کرسی مجلس بیش از ۱۷ نفر داریم که رقابت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تعدادی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند و ثبت نام شان به صورت رسمی برای ما ارسال شد ۱۶ هزار و ۳۳ نفر بود که اینها در مرحله مقدماتی که مرحله هیات‌های اجرایی است، مورد بررسی قرار گرفتند که تعدادی از آنها در همان مرحله انصراف دادند یعنی بیش از ۸۰۰ نفر انصراف دادند. تعداد افرادی هم که صلاحیتشان مورد تایید واقع نشد بیش از ۱۳۰۰ نفر بودند، اینها همگی در مرحله هیات‌های اجرایی صورت گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: کسانی‌که شکایتی نسبت به آراء هیات‌های اجرایی دارند در مجموع سایر افراد هزار و سیصد نفر هستند که ما باید بررسی کنیم؛ بنابراین مجموعاً صلاحیت بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را هیات‌های نظارت استانی و هیات‌های مرکزی و شورای نگهبان باید بررسی کنند که کسر از تعداد ۱۶ هزار و ۳۳ نفر است.

او گفت: موازین بررسی صلاحیت‌ها در هیات اجرایی و هیات‌های نظارت خیلی تفاوتی ندارد و بندهای مربوط به آن در قانون یکی است. ممکن است مدارک تحصیلی و جرم‌ها باشد که موجب سلب اجتماعی برای افراد می‌شود و تخلفات دیگری که در قانون ذکر شده است.

کدخدایی درخصوص روند بررسی صلاحیت‌ها نیز افزود: در مرحله‌ای که ما امروز به پایان رساندیم و مرحله دوم شروع شد، شامل هیات‌های نظارت استانی بود؛ یعنی هیات‌های نظارت استانی ما، رسیدگی‌های خود را انجام دادند و طبق قانون از هیات مرکزی نظارت باید کسب اطلاع کنند و نهایتاً نتایج را از طریق فرمانداری‌ها به افراد اعلام کنند.

او گفت: مجموعاً یک فرصت ۲۰ روزه است که شورای نگهبان از آرائی که هیات‌های نظارت استانی نسبت به افراد صادر کردند، می‌توانند بررسی کنند و اگر افراد اعتراض داشته باشند شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کند و بعد از آن ۲۰ روز نتیجه نهایی مرحله اول شورای نگهبان هم اعلام می‌شود. از جهت روز و زمانی که هیات‌های اجرایی رسیدگی شان به پایان رسید، رسیدگی ما در هیات‌های نظارت آغاز شد و چیزی حدود دو هفته است که این رسیدگی‌ها را انجام می‌دهیم البته زمان کمی است.

وی تاکید کرد: ما تلاش داشتیم قانون انتخابات اصلاح شود و یکی از مشکلاتی که داریم همین وضعیت است. مجموعاً زمان رسیدگی‌ها ۷۰ روز است، اما در این مرحله حدود دو هفته رسیدگی‌ها انجام شد که تعداد زیادی از کارشناسان ما برای تکمیل پرونده‌ها درگیر بودند و تمام نظارت‌های استانی برای بررسی صلاحیت‌ها درگیر بودند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مراجع چهارگانه گزارش‌هایی در خصوص افراد برای ما ارسال می‌کنند که این گزارش‌ها همراه اسناد است مثلاً قوه قضاییه تصویر رای صادره خود را نسبت به فرد برای ما ارسال می‌کند؛ بنابراین اینها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. گاهی هم افراد اعتراض دارند که ممکن است تشابه اسمی بوده و یا اینکه دادگاه منع تعقیب صادر کرده است. همه اینها اسنادی دارد که جای بررسی دارد. البته این اسناد رسمی مانند احکام قضایی خیلی راحت‌تر بررسی می‌شود. گاهی بررسی گزارش‌ها سخت است. مانند گزارش‌هایی در حوزه اقتصادی و مالی که باید بررسی کنیم فرد مرتکب تخلف شده است یا خیر.

او ادامه داد: فرمانداری‌ها دلایل رد صلاحیت را مستند به ماده قانونی به افراد اعلام می‌کنند. کسانی که شکایت دارند برای تقدیم شکایت به دفاتر نظارت استانی شورا مراجعه کنند. در تهران ورزشگاه تختی در شرق پایتخت برای دریافت شکایت آماده شده است.

کدخدایی گفت: از کلاهبرداری تا عدم رعایت احکام و عبادات اسلامی، همگی این موارد ذیل بند یک ماده ۲۸ قانون انتخابات تحت عنوان "عدم التزام به اسلام" قرار گرفته است. مثلا ممکن است یک امام جماعت مسجد عدم التزام به اسلام برایش لحاظ شود که این به معنای رعایت نکردن عبادات نباشد بلکه مثلا مشکل اقتصادی داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: آنچه که نیاز فعلی قانون انتخابات بود، در پیش نویس اصلاحیه قانون انتخابات نوشته شد اما مجلس یکباره سراغ استانی‌شدن رفت و ما از آن ایراد گرفتیم؛ نهایتا هم ایرادات اصلاح نشد و بایگانی شد. اگر اصلاحیه قانون انتخابات تصویب می‌شد، ۱۶ هزار نفر ثبت نام نمی‌کردند. از معایب فعلی مثل نقش پول در انتخابات جلوگیری می‌شد. باید منتظر مجلس بعدی برای بررسی مجدد اصلاحیه قانون انتخابات باشیم.

کدخدایی افزود: شاید برای برخی پرونده‌ها چند بار با مراجع قانونی مکاتبه کرده‌ایم تا مستندات و توضیحات بیشتر و کامل‌تری دریافت کنیم؛ این امر به دقت ما و رعایت حقوق داوطلبان کمک قابل توجهی کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما همیشه نسبت به تمام افرادی که صلاحیت‌شان در آخرین مرحله تایید نمی‌شود، اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم مدارک و مستندات را به آنها ارائه کنیم، ما هیچ چیزی پنهان از داوطلبان نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.