اسپوتنیک گزارش داد، معاون رائول خاجیمبا، رئیس "جمهوری" خودخوانده آبخازیا با اعلام اینکه نامه استعفا به سرعت اجرایی شد، گفت:‌ «رئیس جمهوری برای جلوگیری از خونریزی و برای حفظ حداقل ثبات در کشور استعفا کرد و تصمیم گرفت استعفا نامه را امضا کند.»

خاجیمبا، رهبر "جمهوری" خودخوانده آبخازیا در پی چهار روز اعتراضات در مرکز آبخازیا استعفا کرد. سرگئی شامبا، "نخست‌وزیر" سابق آبخازیا بیانیه استعفای خاجیمبا را برای معترضان در نزدیکی محل اقامت ریاست جمهوری قرائت کرد.

رئیس پارلمان این جمهوری خودخوانده با تایید این استعفا به خبرگزاری تاس گفت، این مساله که چه کسی رئیس "جمهور" می‌شود، هنوز مشخص نشده است، شاید والری بگانبا، "نخست‌وزیر" کنونی زمام امور را به دست بگیرد. رئیس پارلمان آبخازیا گفت، انحلال پارلمان دوفاکتو هم در جلسه امروز (دوشنبه) بررسی می‌شود.

بحران در آبخازیا در نهم ژانویه سال جاری میلادی و زمانی آغاز شد که معترضان به ساختمان ریاست جمهوری حمله کرده و گفتند پیروزی خاجیمبا در انتخابات سپتامبر (دور دوم انتخابات) با تقلب همراه بوده است. دور اول انتخابات اوت ۲۰۱۹ برگزار شد. پارلمان بعدا از خاجیمبا خواست تا کناره‌گیری کند و سپس دادگاه عالی جمهوری خودخوانده آبخازیا تصمیم اولیه را ملغی و نتایج انتخابات سپتامبر را باطل اعلام کرد؛ این اقدام در پی درخواست رهبر اپوزیسیون آبخازیا انجام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.