فائز السراج گزارش داد، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در مصاحبه با شبکه "لیبیا الأحرار" با اشاره به آتش بس با نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری خلیفه حفتر، اظهار کرد، امضای توافقنامه آتش‌بس در راستای پیشبرد این توافقنامه و جلوگیری از ریختن خون بیشتر در لیبی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هرگز فکر نکنید که ما قصد قربانی کردن فرزندان‌مان را داریم و یا اینکه رؤیای یک دولت غیرنظامی را رها کردیم. پذیرش آتش‌بس در راستای حفظ انسجام ملی و ساختار اجتماعی صورت گرفته است و ما آماده‌ایم تا در صورت نقض آن با از سرگیری عملیات نظامی متجاوزان را سرکوب کنیم.

السراج در ادامه عنوان کرد: آتش‌بس اولین گام در راستای روند سیاسی برای ساخت کشور است و ما مردم لیبی را به گذر کردن از گذشته، کنار گذاشتن تفرقه و متحد شدن برای حرکت به سوی صلح و آرامش دعوت می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه باید بدانیم که اختلاف بین ما باید به صورت دموکراتیک و از طریق گفت‌وگو اداره شود و دیگر جایی برای پذیرش حکومت "توتالیتر" (تمامیت خواه) وجود ندارد. ما از اصول ملی خود چشم پوشی نخواهیم کرد و آتش بس فقط اولین گام برای برطرف کردن توهمات کسانی است که با تکیه بر سلاح به قدرت چشم دوخته‌اند و رؤیای بازگشت استبداد را در سر دارند.

روسای جمهور ترکیه و روسیه هشتم ژانویه طی دیداری در استانبول و انتشار بیانیه‌ مشترک، بر پایبندی خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و اتحاد ملی لیبی تاکید کردند و خواستار برقراری آتش‌بس در ساعت ۰۰:۰۰ روز ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) شدند.

پس از آن احمد المسماری، سخنگوی نیروهای تحت امر خلیفه حفتر طی پیامی تصویری در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که نیروهای حفتر فراخوان مشترک ترکیه و روسیه برای برقراری آتش‌بس را پذیرفته‌اند.

در همین راستا، یک مقام عالی رتبه روس اعلام کرد، فرمانده ارتش شرق لیبی و نخست‌وزیر دولت وفاق ملی این کشور برای بررسی شروط توافق آتش‌بس امروز (دوشنبه) به مسکو سفر می‌کنند.

اسپوتنیک نیز در این باره گزارش داد، فرمانده ارتش شرق وارد مسکو شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.