سی‌ان‌ان که به عنوان نخستین رسانه، اجازه ورود به پایگاه عین الاسد را گرفته و از دو روز پیش گزارش هایی را از  این پایگاه که اکنون ویرانه ای بیش از ان باقی نمانده، پخش کرده است، روز  دوشنبه در ادامه مستند خود از پایگاه عین الاسد، با نشان دادن تصاویری از ویرانی های گسترده ناشی از اصابت موشک های ایران به این پایگاه،  گزارش داد: نظامیان آمریکایی هرگز تصور نمی کردند که تحت چنین آتش قدرتمندی قرار بگیرند، چراکه همواره،  این خود آنها (نیروهای آمریکا) بوده اند که چنین حملاتی را انجام داده اند. 

یک سرباز آمریکایی که در ویرانه های این پایگاه با سی‌ان‌ان مصاحبه می کرد، گفت: هرچند خود را آماده کرده بودیم، اما هنگامی که حمله رخ داد، حقیقتا خیلی ترسیدیم.

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه گزارش داد: نظامیان آمریکایی در این پایگاه در واقع خود را برای هرگونه  حمله ای آماده کرده بودند، مانند حملات زمینی نیروهای نزدیک به ایران،  پرتاب نارنجک و یا خمپاره ، اما خیلی انتظار شلیک موشک های بالستیک بدین شدت و قدرت را نداشتند.

"دین واساج" (Dane Kvasage) یک گروهبان ارتش آمریکا با «چشمانی گریان» ناشی از شدت ترس حتی چند روز پس از حمله موشکی ایران، در ویرانه های این پایگاه به سی‌ان‌ان گفت: پس از پایان حمله و اینکه دریافتیم به کسی آسیب نرسیده است، خیلی گریه کردیم و یکدیگر را در آغوش گرفتیم.

«تیم گارلند» (Tim Garland)  سرهنگ دوم ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد به خبرنگار سی ان ان درباره این حمله گفت: ساعاتی پیش از حمله موشکی ایران به ماه گفته شد که احتمالا یک حمله موشکی انجام خواهد شد و ما در تقلا بودیم که چگونه از جانمان محافظت کنیم.

خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارش خود افزود: نظامیان حاضر در پایگاه عین الاسد پس از دریافت هشدار حمله موشکی ایران، به  پناه گاه ساخت دوران صدام پناه بردند، چراکه پناهگاه های آنان چندان مقاومتی در برابر این حملات موشکی نداشت.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: عین الاسد  پایگاهی است که در آن نیروهای ویژه هدایت پهپادها به سر می برند و پهپادها را از آنجا به پرواز در می آورند و در زمان انجام این حملات موشکی، یک تیم نظامی حدود ۳۰ نفره در آن حضور داشت.

«اریک ناولز» (Eric Knowles)  سرباز جوان آمریکایی  که نخستین تجربه حضور در صحنه جنگ در عراق را دارد و از جمله نیروهای مستقر در عین الاسد بوده، به این شبکه خبری گفت: خیلی ترسیده بودم.

سرهنگ دوم « استیسی کُلمن» مستقر در پایگاه آمریکایی عین‌الاسد نیز گفت: پس از این حمله دیدگاهم به زندگی تغییر کرده  چراکه دریافتم به یکباره همه چیز می تواند پایان یابد.

روایت سرهنگ آمریکایی از «شب بی‌نهایت ترسناک» عین‌الاسد

در بخش دوم مستند سی ان ان که روز گذشته پخش شد، سرهنگ دوم « استیسی کُلمن » مستقر در پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در غرب بغداد منتشر کرده که به تشریح اوضاع آنها در زمان اصابت موشک‌های ایران به این پایگاه پرداخت.

این سرهنگ آمریکایی در توصیف شب حمله موشکی سپاه پاسداران به این پایگاه، آن را «شبی بسیار سخت و بی‌نهایت ترسناک» توصیف کرد و گفت: برخی از سربازان از جمله خودم در سنگرهای زیرزمینی پناه گرفتیم.

وی به این رسانه گفت: وقتی نخستین موشک‌ها اصابت کرد، حتی برای ما که داخل سنگرهای زیرزمینی بودیم، موج انفجار کاملا محسوس بود و لرزش و تکان‌های سنگر زیرزمینی به حدی بود که درب سنگر با شدت باز و بسته شد. به طور کامل حس کردیم که دست‌کم هفت فروند موشک در نزدیکی سنگر ما اصابت کرد که بی‌نهایت ترسناک بود.

خبرنگار این رسانه از این سرهنگ آمریکایی پرسید؛ آیا زنده ماندن شما شانسی بوده؟، برای مواجهه با این گونه موارد آموزش دیده بودید یا اینکه از قبل به شما درباره حمله اطلاع داده شده بود؟

او پاسخ دادگفت: راستش باید بگویم که همه اینها در زنده ماندن سربازها نقش داشت و البته خدا به ما رحم کرد.

کمی پیش از حمله به ما گفته شد که ممکن است این پایگاه مورد اصابت موشک قرار گیرد اما کسی از وقوع آن مطمئن نبود بنابراین ما اقدامات احتیاطی را انجام دادیم و نیروها را از اقامتگاه‌هایشان در پایگاه خارج کردیم.

به گزارش ایرنا، روز شنبه ۲۱ دی شبکه سی‌ان‌ان آمریکا نخستین تصاویر ویدئویی را از پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد در عراق را پس از حملات موشکی روز چهارشنبه گذشته ایران پخش کرد.

خانم « آروا دامون » خبرنگار بین‌المللی سی‌ان‌ان  باحضور در ویرانه‌های بجا مانده از آنچه زمانی یک پایگاه مجهز نیروهای آمریکا بود، فیلمی مستند از خرابی‌های گسترده ناشی از اصابت موشک‌های ایران را به تصویر کشید.

تصاویر کاملا حاکی از اصابت دقیق موشک‌ها به هدف است.

خبرنگار سی ان ان در گزارش خود گفت که تقریبا هیچ چیز از پایگاه باقی نمانده و خیلی عجیب است که در چنین ویرانه ای، به کسی آسیب نرسیده باشد.

گویا ساعاتی پیش از حمله، یک هشدار اولیه داده شده بود و نیروها از قبل با خبر شده بودند که ممکن اتفاقی رخ دهد. حدود ساعت ۱۱ شب نیروها شروع به پناه گرفتن در سنگرهای زیرزمینی کردند و حدود ساعت یک بامداد بود که نخستین موشک اصابت کرد.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه از شلیک چندین موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

براساس اطلاعیه روابط عمومی سپاه انقلاب اسلامی ده‌ها موشک زمین به زمین  به این پایگاه آمریکایی اصابت کرده است.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با شلیک موشک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.