ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد، وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه ترین دور از فشارهای تحریمی خود، نفتکش چینی " هونگ ژون" و مالک آن یعنی شرکت حمل و نقل دریایی " هونگ یوان مارین" مستقر در شانگهای را به خاطر بارگیری و انتقال فولاد خریداری شده چین از ایران به فهرست تحریمی خود افزود.

طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا این اقدام چین مغایر با قانون تحریم صنعت فولاد ایران و نقض تحریم‌های مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان تلقی شده است.

گنگ شوانگ، سخنگو وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ها گفته است که واشنگتن باید از رویکرد خود در مجازات شرکت های چینی دست بکشد.

وی با بیان این‌که چین خواهان توقف فوری تحریم‌های آمریکا بر ضد شرکت های خود است، افزود: فکر می‌کنیم این تحریم ها و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر، کمکی به حل موضوع نخواهد کرد.

پیش‌تر استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته بود که کشورش در دور تازه افزایش فشارها بر اقتصاد ایران، بخش ساخت و ساز شامل تولید، فلزات و معدن را هدف قرار داده است. وی مدعی شده بود که آمریکا اکنون درآمدهای ( صادرات)  نفت ایران را ۹۵ درصد کاهش داده است و اکنون آنها (ایرانی ها) تنها به مقدار کمی درآمد نفتی دسترسی دارند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز اخیرا گفته است که سیاست فشار حداکثری آمریکا با هدف کاهش درآمدهای صادراتی ایران برای توقف تامین مالی برنامه هسته ای و آن‌چه که وی آن را " بی ثبات کردن منطقه" خوانده دنبال می‌شود.

این نخستین بار نیست که آمریکا در رویکرد جدید تحریمی خود، بخش حمل و نقل چین را به دلیل روابط تجاری دو کشور هدف قرار می دهد: وزارت خزانه داری آمریکا در ماه سپتامبر نیز خطوط کشتیرانی " کسکو" مستقر در دالیان را به اتهام حمل نفت ایران تحریم کرد که این تحریم‌ها شامل ۵۰ نفتکش بزرگ این شرکت نیز می‌شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.