تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه‌شنبه 23 دی 98

12:39 - 1400/01/21
شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با ثبت رشد 3874 واحد (معادل 0.99 درصد) از فتح قله 400 هزار باز ماند و در عدد 395 هزار و 912 واحد ایستاد. افزایش عرضه‌ها در تمام نمادهای بورسی پس از ثبت رشد بیش از 10 درصدی این نماگر بورسی در 3 روز ابتدایی هفته اصلی‌ترین دلیل عدم تکرار روند پرشتاب صعودی‌ست. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در برخی نمادها با محوریت تجدید ارزیابی موج تقاضا کماکان پرقدرت نشان می‌دهد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه‌شنبه 23 دی 98

دنیای بورس: بازار سهام پس از برقراری آرامش منطقه‌ای شاهد بازگشت سرمایه‌های خرد و تشکیل صف‌های خرید پرحجم در روزهای ابتدایی هفته بود که به رشد بیش از ده درصدی شاخص کل و جبران تمام ریزش‌های هفته گذشته انجامید. حجم عرضه‌ها و کاهش میزان صف‌های خرید به صورت تدریجی در معاملات روزانه با افزایش سطح معاملات خبر از برقراری تعادل در بورس می‌داد. اتفاقی که امروز کم و بیش شاهد آن بودیم. شاخص کل که در ادامه مسیر صعودی خود در نیم ساعت نخست داد و ستدهای امروز رشد بیش از 6880 واحدی (معادل 1.75 درصد) را به ثبت رساند و به مرز 399 هزار واحد نزدیک شد، با افزایش عرضه‌های روزانه شاهد عقبگرد 3 هزار واحدی دماسنج بازار بود که در نهایت رشد نزدیک به یک درصدی را به ارمغان آورد. دست به دست شدن زیاد سهام در خرید و فروش‌های امروز ارزش معاملات خرد بورسی را به رقم 3237 میلیارد تومان رساند که نزدیک به سطوح تاریخی این متغیر کلان معاملات روزانه است. افزایش ارزش معاملات روزانه با رکوردشکنی تاریخی بورس تهران در صورتی که با تقویت مجدد تقاضا طی روزهای آینده همراه نشود می‌تواند یک سیگنال از شروع روند اصلاحی بدهد. هرچند این روند اصلاحی با توجه به حجم زیاد پول‌های در جریان و حضور مجدد سرمایه‌گذاران حقیقی در تالار شیشه‌ای نمی‌تواند به ریزش‌های پرقدرت منجر شود اما سناریوی اصلاح تدریجی و کشیده شدن ترمز رشد را تقویت می‌کند.

 

تمرکز بر نمادهای خاص

از 317 نماد فعال بورسی، 97 نماد صف خرید به ارزش 606 میلیارد تومان داشتند. کاهش معنادار تعداد نمادهای درگیر مازاد تقاضا نسبت به روزهای گذشته در حالی‌که ارزش صف‌های خرید ریزش چندانی نشان نمی‌دهد حاکی از تمرکز معامله‌گران بر خرید و هجوم به سهم‌های در چشم بازار است. برترین ارزش صف‌های خرید در معاملات امروز در نمادهای «وبشهر»، «اخابر»، «شکربن»، «خمهر»، «خساپا» و «ونیکی» است که مجموعا 192 میلیارد تومان از ارزش صف‌های خرید را در اختیار دارند. به عبارت دیگر یک سوم ارزش صف‌های خرید در 97 نماد بورسی به 6 نماد برتر اختصاص یافته است که می‌تواند تغییر مسیر نمادهای خاص در روزهای آینده را گوشزد کند. از سوی دیگر نبود صف‌های فروش حاکی از این است که سرمایه‌گذاران رویکرد منفی در خصوص تداوم رشد ندارند اما نگاه آنها در خصوص رشدهای پرقدرت اصلاح شده‌است و بدون وجود دلایل جدید و محرک‌های خاص وارد فضای سردرگمی خواهیم شد.

 

متغیرهایی که اهمیت پیدا می‌کنند

پس از برقراری آرامش نسبی در معاملات روزانه، توجه سرمایه‌گذاران به متغیرهای تاثیرگذار بر شرکت‌های مختلف بیش از پیش اهمیت پیدا خواهد کرد. در این قسمت به برخی از نکات با اهمیت اشاره می‌شود.

سرد شدن هوا و افزایش مصرف‌های خانگی باعث کاهش فشار گاز شرکت‌های مصرف کننده گاز می‌شود، در همین راستا طی روزهای گذشته شرکت ملی گاز ایران هشدار درباره کاهش دسترسی به خوراک گاز متاثر از افزایش فشار مصرف گاز ناشی از برودت هوا را داده بود. در همین راستا امروز پتروشیمی پردیس طی شفاف‌سازی اعلام کرده است: «به دلیل برودت هوا و افت شدید فشار گاز و بنا به دستور شرکت ملی گاز مبنی بر کاهش و قطع مصرف خوراک گاز طبیعی، ظرفیت واحد های تولیدی این شرکت از مورخ 1398/10/20 محدود و در پی تشدید شرایط و قطع خوراک گاز طبیعی، تمام واحد ها به ترتیب فاز یک روز جمعه مورخ 1398/10/20، فاز دو روز شنبه مورخ  1398/10/21 و فاز سه روز یکشنبه مورخ 1398/10/22 از مدار تولید خارج و تولید اوره و امونیاک هر سه فاز این شرکت به صورت صد درصد متوقف شده است.»

از سوی دیگر روز آینده قرار است سران کشورهای آمریکا و چین در نشست مشترک خود در واشنگتن فاز اول توافق تجاری را به امضا برسانند که می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت جهانی فلزات اساسی و کاهش قیمت جهانی طلا داشته باشد. رشد قیمت جهانی فلز مس و نزدیک شدن به مرز 6300 دلاری در روز گذشته تحت تاثیر این اخبار بود. اما در عین حال برخی اتفاقات و گمانه‌زنی‌ها شک و تردید‌هایی را در به امضا رسیدن توافق اولیه به وجود آورده‌است که می‌تواند روند را معکوس کند. به عنوان نمونه تيم تجارى چين خطاب به ترامپ اعلام كرده است كه اگر خروج نام چين از ليست كشورهاى عامل دستكارى ارز ملى را خود امضا نكند، فاز اول توافق تجارى را امضا نخواهند كرد. رصد اخبار و رویدادها در شرایط فوق بسیار حائز اهمیت و مهم خواهد بود. یکی دیگر از محرک‌های مهم قیمت‌ها در بورس، رشد نرخ ارز نیمایی در روزهای اخیر و نزدیک شدن آن به مرز 12 هزار تومان است که نباید از نظر سرمایه‌گذاران دور بماند.

 

بازار داغ تجدیدی‌ها

روز گذشته معاون اول رییس جمهور آیین نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها را ابلاغ کرد. بر این اساس هیات دولت به منظور تسهیل فضای کسب و کار و تقویت بازار سرمایه و رفع تعارض مبنی بر حذف محدودیت استانداردهای حسابداری درخصوص انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به حساب افزایش سرمایه، آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اصلاح کرد. به موجب این اصلاحیه، پوشش زیان از محل مازاد تجدید ارزیابی، انتقال این مازاد به حساب سود و زیان یا اندوخته یا توزیع آن به هر شکل بین صاحبان سرمایه، به منزله عدم رعایت استانداردهای حسابداری و هم‌چنین تحقق درآمد در آن سال است و مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

هم‌چنین،‌ در صورتی که اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم ظرف یک سال پس از تجدید ارزیابی (شناسایی و ثبت تجدید ارزیابی در دفاتر قانونی شرکت)، تشریفات قانونی جهت انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به حساب سرمایه و نیز ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت ها را انجام دهند، مازاد تجدید ارزیابی که به حساب سرمایه منتقل می شود مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود.

خبر فوق و جدی‌تر شدن موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها، معاملات نمادهای مرتبط بورسی نظیر برخی از نمادهای خودرویی، بانکی، سیمانی و مخابرات را داغ‌تر از همیشه کرد. تشکیل صف‌های خرید پر حجم در نمادهای مربوط اگرچه با عرضه‌های زیاد از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد اما تقاضا نشان داد که هنوز دست بالای خرید و فروش‌ها را دارد.