به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وی در دیدار شماری از مدیران نهادها و موسسه های بین المللی در لبنان در کاخ بعبدا در شرق بیروت، افزود: بحران اقتصادی و مالی بر وضعیت اجتماعی و امنیتی لبنان تاثیر منفی گذاشته و میزان جرم و جنایت را در کشور بالا برده است.

عون گفت: جنگ های منطقه ای، اقتصاد لبنان را تضعیف، صادرات آن را متوقف و روند واردات را دچار مشکل کرده و موجب ورود مهاجران به این کشور شده است.

رییس جمهوری لبنان خاطرنشان کرد: در اثر جنگ و نزاع ها در خاورمیانه حدود ۲ میلیون پناهنده و پناهجو یعنی معادل نیمی از جمعیت چهار میلیونی لبنان، در کشور ما به سر می برند که فشار سنگینی را بر اقتصاد لبنان وارد کرده است.

عون در خصوص تشکیل دولت جدید نیز گفت: قرار بود این دولت هفته گذشته به ریاست «حسان دیاب» تشکیل و به مجلس معرفی شود، اما برخی مشکلات و مانع تراشی ها، موضوع انتخاب اعضای کابینه جدید را به تعویق انداخت.

وی تاکید کرد: باید وزیرانی برگزیده شوند که بتوانند اعتماد مردم و نمایندگان مجلس ملی را به دست آورند.

رییس جمهوری لبنان با اشاره به جنبش اعتراضی مردم کشورش، اضافه  کرد: این جنبش سه ماه پیش با حضور جوانان و با هدف اصلاح امور اجتماعی و اقتصادی و مبارزه با فساد شکل گرفت و خطوط قرمز طایفه ای، قومی و حزبی را برای محاکمه مفسدان درهم شکست.

عون گفت: دولت پیشین با آغاز جنبش اعتراضی مردم، یک نسخه اصلاحی پیشنهاد کرد که مورد پذیرش جوانان معترض واقع نشد و استعفا کرد.

۱۲ روز پس از آن که قشرهای گوناگون مردم لبنان به ویژه کارگران، جوانان و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به بیکاری، فساد، گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و کافی نبودن حقوق، تظاهرات، تجمع و تحصن  کردند «سعد حریری» نخست وزیر لبنان هفتم آبان گذشته از ریاست دولت استعفا کرد.

عون با بیان این که جنبش اعتراضی فرصت حقیقی برای اصلاح اجتماعی بود، اضافه کرد: سوء استفاده و موج سواری برخی مقام های حزبی و سیاسی و رسانه های داخلی و خارجی موجب انحراف جنبش اصلاحی مردم لبنان شد، وحدت اعضا و رهبران جنبش را درهم شکست و مطالبات آنان را برای تحول واقعی، تغییر داد.

وی گفت: در این مدت نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی با سعه صدر با معترضان برخورد و همکاری کردند، امنیت آنان را تامین و سلامتشان را تضمین کردند، جلو آزادی بیان و عملشان را نگرفتند، اما کوشیدند مانع برخی افراد شوند که با راه بندان اجازه نمی دادند دیگر شهروندان به محل کار و منزل خود بروند.

در این ارتباط، معترضان امروز با نیروهای نظامی و انتظامی در بزرگراه بیروت – طرابلس در منطقه "جونیه" در شمال لبنان و نیز در "پل رینگ" در مرکز بیروت درگیر شدند و یکی از جوانان سعی کرد روی پل، خودسوزی کند که شهروندان مانع اقدام او شدند.

هم چنین شماری از جوانان معترض بزرگراه بیروت - صیدا در منطقه "الجیه" را بستند و در برابر بانک «لبنان» در شهر صیدا در جنوب این کشور تحصن  کردند و با نیروهای یاد شده درگیر شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.