علی مراد اکبری در حاشیه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی گفت: رویکرد ما برای توسعه روش‌های نوین آبیاری ابتدا از میکرو شروع می‌شود چون در این روش راندمان آبیاری بالاتر از ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما کشور کم آب و خشکی هستیم باید از منابع آب به درستی استفاده کنیم بنابراین رویکرد ما آبیاری میکرو هم در زراعت و هم در باغبانی است بعد از آن نیز استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌های آبیاری است.

اکبری تصریح کرد: ما در حال دور شدن از روش‌های آبیاری ثقلی هستیم و در چند سال آینده سعی می‌کنیم آن را حذف کنیم.

وی درباره خسارات سیل اخیر در مناطق جنوبی کشور، افزود: هنوز برآوردی از میزان خسارات انجام نشده است.

اکبری گفت: احتمال دارد سیل به زیرساخت‌ها از جمله جاده، پل و … خسارت وارد کند اما به تجهیزات آبیاری فکر نمی‌کنم خسارتی وارد کند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است، از تدوین طرحی تحت عنوان تعیین مصرف آب کشاورزی خبر داد و افزود: در این طرح ۳۵ محصول را هدف قرار داده‌ایم که ارزیابی‌ها در ۲۳ محصول به اتمام رسیده و اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مصرف آب در بخش کشاورزی کمتر از ۷۰ درصد است و در بیشتر محصولات کشاورزی از جمله پسته متأسفانه شاهد کم آبیاری هستیم که این نکته خیلی مهمی است و در عملکرد محصول خیلی مهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متوسط تولید کشور ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است، گفت: رکورد ما ۱۳ تن بوده است در مناطقی که این رکورد ثبت شده هم مربوط به مسائل کیفی و کمی آب است.

اکبری ادامه داد: بحث کیفیت نیز خیلی مهم است چرا که در برخی مناطق با شوری آب مواجه هستیم و عمل آب شویی انجام نمی‌شود بنابراین میزان تولید کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: همچنین در مناطقی مثل شرق کشور در محصول گندم نیز کم آبیاری داریم. همچنین زعفران و سیب درختی محصولاتی بودند که کم آبیاری داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک تدوین شده و در مراحل نهایی کار قرار دارد. بعد از اینکه نظرات سازمان‌های مرتبط را بگیریم به منظور تصویب تحویل دولت خواهیم داد.

اکبری تصریح کرد: بنده معتقد هستم هر گونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به خاک مفهومی ندارد. با مدیریت خاک می‌توان بهره وری و کارایی مصرف آب را ۳۰ درصد افزایش داد و توان تولید را بیش از ۲ برابر کرد.

وی اضافه کرد: در این آئین نامه قاچاق خاک نیز ممنوع شده و جرایم سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.