عباس رضایی آب تخصیص‌یافته برای تامین بخشی از حقابه زیست محیط را ۲۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس این تصمیم، در روزهای آینده، آب در بستر زاینده رود جاری خواهد شد و به تالاب بین‌المللی گاوخونی هم خواهد رسید.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پرندگان مهاجر، این روزها میهمان استان هستند، اظهار امیدواری کرد که به برکت وجود این جانداران و میهمان نوازی از آنها، خداوند برکات خود شامل برف و باران بیشتر را در این خطه نازل کند.

 

وی با بیان اشاره به مکاتبه هفته گذشته خود با رضا اردکانیان وزیر نیرو برای تامین حقابه محیط زیست اظهار داشت: آب اختصاص یافته کنونی جدای از رهاسازی آب در روزهای آینده و قبل از عید نوروز و به‌منظور دوره دوم آبیاری برای کشاورزان استان است.

رضایی خاطرنشان کرد: رهاسازی نوبت دوم آبیاری برای کشاورزان شرق اصفهان مبتنی بر حقابه آنان طبق مصوبات انجام می‌شود.

در همین پیوند، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا، میزان ذخیره فعلی سد زاینده رود را ۳۱۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

حسن ساسانی افزود: ورودی فعلی به سد ۱۴ و خروجی آن پیش از افزایش خروجی، ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸) تاکنون ۳۹۳ میلی متر بوده، اما در مدت مشابه سال گذشته، این مقدار ۷۴۸ میلی متر بود که نشان می‌دهد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال قبل کمتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مایه حیات تصریح کرد: میزان بارش های امسال نسبت به پارسال ۴۷ درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ۳۱ درصد کمتر بوده است.

 

زاینده‌رود به‌طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به‌علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود، اکنون در صدر چالش‌های فراروی استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون‌رفت از این معضل اساسی، برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد.

این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.