در چند روز گذشته عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع مسولان در مورد علت سقط هواپیمای اوکراینی، موجب ضربه به سرمایه اجتماعی و وحدت ملی ایجاد شده در پی شهادت سردار سلیمانی گردید. این در حالی بود که تنها سه روز پس از حادثه و پس از قطعی شدن تحقیقات ، ستادکل نیروهای مسلح بلافاصله موضوع را صادقانه با مردم در میان گذاشته بود.

اما متاسفانه باید گفت در چند سال اخیر، بی اخلاقی در رفتار کارگزاران، شخصیتهای سیاسی و رسانه‌ها از یک عمل خلاف شرع و قانون به عملی مباح و بلکه مستحب و حتی واجب تبدیل شده است. دروغگوئی، اتهام پراکنی و نشر اکاذیب برای رسیدن به هدف و از میدان به در کردن رقبا کاملا عادی شده است. هر چند قوه قضاییه در موارد معدودی با این رفتارهای غیر اخلاقی در مواردی که شاکی خصوصی وجود داشته برخورد کرده اما  از مدعی العموم چنینن رفتاری کمتر مشاهده شده است.

***

یکی از این افراد حجت الاسلام محمود نبویان است که در هفته گذشته کلیپ هایی از ایشان  در فضای مجازی منتشر شد که در آنها اظهارات کذبی علیه دولت و مجلس به چشم می خورد و بدتر از همه اینکه یکی از این کلیپها مربوط به مصاحبه ایشان با سیمای جمهوری اسلامی بود.

الحق سیمای جمهوری اسلامی در موضوع FATF کاملا به ابزار یک جناح خاص تبدیل شد و به جز مصاحبه با یکی دو نفر از موافقان که افراد مطلعی بودند ، یا مصاحبه ای پخش نکرد و یا با افرادی گفتگو کرد که کمترین اطلاعات را در باره موضوع داشتند و به این ترتیب خواستند القا نمایند که نظرات هر دو طرف را پخش کرده اند.

البته ب انتشار مطالب غیرواقعی در مورد FATF فقط در رسانه ملی صورت نگرفته و برخی رسانه های همسو با صاوسیما نیز که در حاشیه امن قرار دارند، به کرات چنین اتهاماتی را مطرح نموده و همچنان بر نشر این اکاذیب اصرار دارند. اما این حد از نشر اکاذیب آن هم از طریق رسانه ملی و از یک نماینده سابق مجلس بی سابقه و عجیب است.

در کلیپ نخست که مربوط به جلسه ۱۱ دی ۱۳۹۸ و حضور ایشان در برنامه جهان آرا است آقای نبویان FATF را ابزاری در دست اسرائیل و امریکا می داند که می خواهند سیستم اقتصادی نظام اسلامی را قفل کنند. سوالی که ایشان هیچگاه جواب نمی دهند این است که در این صورت چطور اسرائیل در سال ۲۰۰۰ میلادی در لیست سیاه FATF قرار گرفته است؟ آیا کشورهای دیگر به این مساله پی نبرده اند و به FATF پیوسته اند؟ روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، سوریه، یمن، لبنان و عراق متوجه این موضوع نشده اند و شما متوجه شده اید؟ چگونه است که مسئولین و بسیاری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی دقیقا به خلاف این مساله معتقد هستند و در جلسات مختلف بیان کرده اند که در صورت نپیوستن به FATF اقتصاد ما قفل می شود؟

ایشان در جای دیگر می گوید: تنها سی و خورده ای از کشورهای جهان عضو FATF هستند و اینکه می گویند ۲۰۰ کشور عضو هستند حرف نامربوطی است و منبع حرف خود را نیز سایت خود FATF ذکر می کنند.» این در حالی است که اگر به سایت FATF مراجعه کنید و به قسمت کشورها (counteries) بروید به راحتی می توانید نام ۲۰۰ کشوری که درحال اجرای توصیه های FATF هستند را مشاهده کنید. در واقع باید به این نکته توجه داشت که ۳۹ کشور اعضای اصلی FATF هستند اما این بدان معنا نیست که بقیه کشورها به توصیه ها عمل نمی کنند یا ارتباطی با FATF ندارند؛ بلکه مابقی کشورها عضو سازمان های منطقه ای FATF هستند و به راحتی می توان نام آنها را در سایت آن به نشانی http://www.fatf-gafi.org/ مشاهده کرد. آیا ایشان نام این کشورها را ندیده است؟

ایشان در جای دیگری می گوید: «دو کشور در FATF در حال نظارت هستند تا پول ها به سمت تروریسم و پولشویی نرود: اسرائیل و عربستان؛ و از این مطلب مشخص می شود که این نهاد ابزاری است در دستان آنها است.» خود ایشان جای دیگر می گوید اسرائیل عضو شده است. بالاخره باید کدام حرف را باور کنیم، اسرائیل عضو است یا ناظر. آیا آقای نبویان که بنابر ادعای خودشان اطلاعاتشان را از سایت FATF میگیرد نمی داند که این دو کشور دیگر ناظر نیستند؟ آیا واقعا آقای نبویان معنای ناظر بودن را درک نمی کند؟ ایران نیز در سازمان هایی مانند سازمان همکاری شانگهای عضو ناظر است و مسئولین همه به ساختارهای حاکم بر ناظر بودن آگاه هستند. آیا آقای نبویان تا این حد از این مسائل نا آگاه است؟ ادعای ایشان در مورد مسولیت اسرائیل و عربستان بر جریان تراکنشهای مالی به دلیل اینکه ابنها عضو ناظر FATF هستند همانقدر مضحک است که بگوییم ایران مسول کنترل کشورهای عضو گروه شانگهای است چون کشورمان عضو ناظر در آن سازمان است. شاید تا کلیپ مورد نظر را نبینید باور نکنید میکرفون سیما در اختیار کسی قرار گرفته که تا این حد از مسایل بین المللی به اطلاع است.

دروغ عجیب تر ایشان این است که می گوید از ما خواسته شده که تمام اطلاعات مالی را به FATF بدهیم؟ چرا ایشان نمی گوید که در کدام سند دقیقا چنین درخواستی از جانب FATF مطرح شده است؟ حتی مخالفین سر سخت FATF نیز می دانند که این ادعا مضحک است و از تکرار آن خودداری می کنند آنگاه چطور در شبکه سراسری سیما چنین مطالب کذبی منتشر می شود آن هم بدون هیچگونه تبعاتی برای گوینده آن؟ آیا این مصداق نشر اکاذیب نیست؟

آیا اصلا می توان تصور کرد نهادی که دبیرخانه آن در حدود ۲۰ نفر است الان در حال چک کردن تراکنش های مالی چین و روسیه است و این دو کشور نیز اطلاعات خود را دو دستی تقدیم این نهاد می کنند؟

علیرغم اینکه این ادعا تاکنون دهها بار توسط مخالفین FATFمنتشر شده اما هیچکدام تاکنون یک سند هم برای اثبات ادعای خود نیاورده اند و به شیوه رسانه‌های بیگانه تلاش دارند که این دروغ را آنقدر تکرار نمایند تا افراد ناآگاه بدون مطالبه سند این امر را باور نمایند تا جایی که برخی افراد موجه مجمع تشخیص مصلحت نیز که بعضا سمت استادی دانشگاه را به عهده دارند چنین ادعای مجعولی را به بدون ارایه سند به عنوان یک امر قطعی قبول کرده اند.

آقای نبویان بر اساس این اطلاعات غلط اینگونه نتیجه گیری می کند که ما با دادن اطلاعات تراکنش های مالی راههای دور زدن تحریم ها را می بندیم و همین آب باریکه نیز بسته می شود. سوالی که در اینجا باید از آقای نبویان پرسید این است که آیا شما مسئول دور زدن تحریم ها هستید یا دولت؟ دولت مسئول تامین مایحتاج کشور است یا شما؟ مسئولین دولتی بارها اعلام کرده اند که در صورت شروع مجدد اقدامات مقابله ای FATF، معدود بانک هایی که با ما کار می کنند نیز فعالیتشان را در ارتباط با ایران محدود یا متوقف خواهند کرد و این مساله دور زدن تحریم ها را برای دولت دشوارتر خواهد کرد. متاسفانه کسی که ماموریتی جز دروغ پراکنی ندارد و در صورت تشدید تحریمها کوچکترین مسولیت و پاسخگویی از وی مشاهده نخواهد شد بر اساس فرض کذب ضرورت ارسال اطلاعات مالی کشور مدعی تشدید تحریمها می شود.

در جای دیگر ایشان ادعا می کند که نام سردار قاسم سلیمانی در لیست تروریستی امریکا موسوم به sdn آمده است. سوالی که ایشان جواب نمی دهد این است که در کجای اسناد FATF لیست sdn امریکا به عنوان یک سند معتبر بین المللی شناخته شده است؟ اگر حتی بانک های خارجی نیز خود را به این لیست ملتزم بدانند آیا این مساله ارتباطی به پیوستن یا نپوستن ایران به FTAF دارد؟ این ادعا نیز که بارها توسط مخالفان FATF مطرح شده در ردیف همان اکاذیب قبلی است که آنقدر تکرار شده تا همه باور کنند در صورت پذیرش دو کنوانسیون باقیمانده ما ملزم به رعایت تحریمها در مورد اشخاص مطرح در فهرست گروههای تروریستی آمریکا یا اروپا هستیم.

شدت نشر این اکاذیب آنقدر بالا است که هیچکس جرآت نکند از مدعیان برای اثبات ادعایشان سند بخواهد. دکر این نکته و تاکید بر آن لازم است که هم در قانون داخلی منع تامین مالی تروریسم که مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفته و هم در مصوبه مجلس در خصوص الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون ذیربط بندها و شرایطی ذکر شده که تشخیص مصادیق گروههای تروریستی را به شورای عالی امنیت ملی واگدار نموده و هیچ فهرستی از گروههای تروریستی دنیا برای ما اعتباری ندارد و هیچ تعهدی هم برای همکاری وجود ندارد و این ادعاها  از ذهن افراد بی اطلاع یا بی تقوایی که برای رسیدن به هدف ،بهره گیری از هر وسیله ای  را توجیه میکند منتشر میشود و به خوبی نشان میدهد مخالفان برای ادعای  خود دلیل محکمی ندارند و به ناچار استدلالهای خود را بر پایه های اخبار دروغ ساخته و پرداخته ذهن خود بنیان نهاده اند.

آقای نبویان در جای دیگر می گوید نام سردار سلیمانی در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است لذا ایشان از نظر سازمان ملل تروریست است. آقای نبویان آیا واقعا شما نمی دانید که قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا در رابطه با بحث موشکی و هسته ای ایران است و ارتباطی با تروریسم ندارد؟ ضمن اینکه این قطعنامه نیز تا ۳ سال دیگر بیشتر اعتبار ندارد و پس از آن هیچ الزامی برای رعایت آن وجود نخواهد داشت. قطعنامه های شورای امنیت در مورد تروریسم در بند ۲۰ ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون پولشویی ایران ذکر شده اند و در آنها تنها نام گروه های تروریستی القاعده، داعش، النصره و طالبان ذکر شده است. آیا آقای نبویان اینها را نمی داند؟ لیست گروههای تروریستی آمریکا یا اروپا در کدامیک از مصوبات دولت و مجلس به رسمیت شناخته شده است؟ چرا هیچگاه سند پذیرش فهرست آمریکا و اروپا و حتی پذیرش بدون قید و شرط لیست شورای امنیت سازمان ملل را منتشر نمیکنید و به عمد خود را به تغافل میزنید و فورا وارد اسامی داخل فهرست آمریکا میروید و بلافاصله نام سردار محبوب دلها را می برید؟ آیا این سو استفاده ناجوانمردانه از اعتقادات و علاقه مردم به سپاه و سردار بزرگ مقاومت نیست؟ آیا سردار تیز بین و بزرگ مقاومت متوجه نشدند که مجلس تصویب کرده ایشان و سپاه مبارک قدس تحریم شوند و هیچ اعتراضی نکردند؟ واقعیت آن است که سردار متعبد و متشرع شهید ما که به فرموده مقام معظم رهبری هیچگاه از حدود شرعی خارج نشد، در عین دفاع عملی از مواضع انقلاب هیچگاه حاضر نبود وارد بازیهای سیاسی شود و هیچگاه حاضر نشد برای رسیدن به هدف و یا کسب مقام دروغ بگوید و یا به دیگران تهمت بزند.

دروغ عجیب تر آقای نبویان در مورد مجرم محسوب شدن مدافعان حرم مطابق مصوبات مجلس است. باید از قوه قضائیه پرسید که آیا این حرف مصداق تشویش اذهان عمومی نیست؟ چرا سیمای جمهوری اسلامی که باید امید را به قلبهای مردم وارد نماید با پخش چنین حرفهایی ذهن مردم را نسبت به نهادهای رسمی کشور آشفته و ناامید می سازد و به چنین افرادی اجازه می دهد چنین وقیحانه دروغ بگویند آن هم بدون حضور یک کارشناس متخصص که بتواند این ادعاها را پاسخ دهد و حداقل مجری برنامه از افرادمطلع انتخاب شود تا همانجا سوال کند سند شما چیست؟

چگونه به یک فرد اجازه داده می شود علیه دولت و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن اینگونه ادعای خیانت را مطرح کند؟ ظاهرا مصوبات رییس جمهور و وزارت خزانه داری آمریکا برای آقایان معتبرتر از مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی است زیرا در هر مصاحبه‌ای مرتبا به فهرست گروه های تروریستی آمریکا اشاره می کنند ولی به عمد خود را به جهالت زده و نمی گویند دولت و مجلس در کدام مصوبه آن فهرست را پذیرفته اند؛ چرا که در این صورت بی پایه بودن استدلال آنها معلوم خواهد شد.

ایشان در جای دیگری گفته است: « امریکا به دولت گفته است اگر حاج قاسم سلیمانی را به ما تحویل بدهید ما تحریم های بانکی را بر می داریم و دولت نیز پذیرفته است و پروژه FATF نیز در همین راستا است.» مسلما بیان چنین دروغ هایی توسط فردی که ملبس به لباس پیامبر است  در پیشگاه عدل الهی مورد سوال خواهد بود، اما آیا نباید وهن نظام جمهوری اسلامی توسط توسط دستگاه قضایی پیگیری شود؟ آیا صدا و سیما بخاطر چنین برنامه هایی که بیشتر به برنامه تبلیغاتی برای کاندیداهای مجلس شبیه است نباید پاسخگو باشد؟

واقعیت این فضاسازی ها و دروغ پردازی ها بالاخره آشکار خواهد شد و عاقبت رسوایی آن دامن دروغگویان را خواهد گرفت. اما تا آن زمان چرا ملت غیور ایران باید هزینه اشتباهات آنها را بدهد.

امیرالمومنین در حدیثی می فرمایند: « هیچ عمل قبیحی به قبح دروغگویی نیست». آقای نبویان مردم را با دروغ هایتان از نظام و مسئولانش ناامید نکنید و عاقبت جعفرکذاب را به یاد بیاورید. اکنون که فضای کشور عطرآگین از فضای معنوی شهیدان مقاومت است شما هم کمی از آنرا تنفس کنید شاید موثر واقع شود .

در پایان تاکید می کنیم هر کنوانسیونی تهدیدات و فرصتهایی برای کشور در پی دارد و هر کشور با توجه به منافع ملی خود سعی میکند با وضع حق شرطها و بیانیه‌های تفسیری (که آقای نبویان مطلقا از آن بی اطلاع هستند) تهدیدات عضویت را از خود دور نمایند و با عضویت در کنوانسیونها از منافع آن استفاده نمایند . به ندرت کشوری را میتوان یافت که بدون حق شرط کنوانسیونها را بدون قید و شرط پدیرفته باشد. در مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد الحاق به دو کنوانسیون پارلمو و CFT چندین حق شرط آورده شده که هیچ تهدیدی را متوجه کشورمان نسازد .در چندین کنوانسیون دیگر نیز که جمهوری اسلامی ایران عضو شده و یا در حال طی نمودن فرآیند عضویت است نیز همین فرآیند طی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.