رویترز گزارش داد، «برایان هوک» روز سه شنبه در گفتگویی با رویترز حمایت مقامات آمریکا از اقدام کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه در فعال سازی سازوکار حل و فصل اختلاف در توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد و نسبت به پیوستن کشورهای اروپایی به اقدامات واشنگتن در راستای منزوی سازی دیپلماتیک ایران ابراز تمایل کرد.

هوک همچنین گفت: «واشنگتن از موافقت بوریس جانسون با ارزیابی آمریکا درباره ایران و اظهارات وی درباره تمایل به جایگزینی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران بسیار خرسند است».

لازم به ذکر است که نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و گفت جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد!

گفتنی است که تروئیکای اروپایی (متشکل از سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس) روز سه شنبه سازوکار حل و فصل اختلاف در توافق هسته‌ای ایران (برجام) را بطور رسمی فعال کردند؛ گامی که در نهایت ممکن است به وضع مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بیانجامد.

این سه قدرت اروپایی ادعا کردند که هدف از این اقدام، احتراز از بروز بحران اشاعه هسته‌ای است که می‌تواند باعث تشدید رویارویی‌ها در خاورمیانه شود.

روسیه که دیگر امضاکننده برجام است، اعلام کرد که هیچ دلیلی برای فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف وجود ندارد و ایران نیز این اقدام تروئیکای اروپایی را یک «اشتباه استراتژیک» خواند.

این سه کشور اروپایی با این وجود مدعی شدند که همچنان خواهان نتیجه بخش بودن توافق هسته‌ای با تهران بوده و به پویش «فشار حداکثری» آمریکا نمی‌پیوندند.

«محمد جواد ظریف» با انتقاد از عدم اقدام اروپایی‌ها در قبال تعهداتشان در برجام، اقدام آنها برای استفاده از سازوکار حل و فصل اختلاف را فاقد مبنای حقوقی و از نقطه نظر سیاسی یک اشتباه راهبردی خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.