جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، پته بوتیجیج، امی کلوباچر و تام استیر،  شامگاه سه شنبه در مناظره انتخاباتی شرکت کردند که نخستین مناظره پس از تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا در پی اقدام تروریستی کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس ایران محسوب می شود.

یکی از موضوعات مورد بحث، اقدامات کنگره برای در اختیار گرفتن قدرت خود برای اجازه دادن یا مخالفت کردن با استفاده از نیروی نظامی در سراسر جهان بود.

ریشه این مباحث هم به اختلاف دیدگاه های موجود در میان قانون گذاران آمریکا نسبت به اختیارات سال ۲۰۰۱ پس از حملات ۱۱ سپتامبر است که به رئیس جمهوری آمریکا اجازه داده شده است علیه تروریسم جنگ کنند.

پته بوتیجیج دیگر داوطلب حاضر در این مناظره در پاسخ به این سوال که در صورت رئیس جمهوری شدن آیا مطمئن خواهد شد که ایران هرگز سلاح اتمی نخواهد داشت؟

دلیل این سوال هم گام پنجم جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی است که آمریکا از حدود ۲.۵ سال پیش از آن خارج شد و تروریسم اقتصادی خود را علیه مردم ایران شدت بخشید.

بوتیجیج در پاسخ، اطمینان یافتن از اینکه ایران سلاح اتمی ندارد، یک اولویت دانست اما تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا برای خروج از برجام را مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود: اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی قطعا یک اولویت است چرا که بخش مهمی برای ایمن نگهداشتن آمریکایی‌ها خواهد بود اما رئیس جمهوری ترامپ آن را برای رئیس جمهوری بعدی خود در دستیابی به این هدف، بسیار مشکل ایجاد کرده است.

این داوطلب ریاست جمهوری آمریکا ادامه داد: دولت ترامپ اعتراف کرد که در حال کار است تا از پیشرفت ایران به سمت سلاح اتمی جلوگیری کند اما با خدشه دار کردن توافق هسته ای ایران، آنها منطقه را خطرناک تر کرده و زنجیره ای را آغاز کردند که اکنون با آنها سر و کار داریم و حتی به مرز جنگ مشخص نزدیک می شود.

معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا درباره تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که متحدان ما در اروپا یک مقایسه ای بین آمریکا و ایران انجام می دهند و می گویند که هر دو باید این وضعیت را رها کنند و یک برابری اخلاقی ایجاد کنند.

بایدن افزود: ما جایگاه و حمایت منطقه‌ای متحدان خود را از دست داده ایم. رئیس جمهوری بعدی باید بتواند این افراد را به هم بازگرداند، اتحادهایمان را باردیگر برقرار و اصرار کند که ایران به توافق بازگردد که من معتقدم با فشارهایی که قبل از این اعمال کرده ایم، می توانیم به نتیجه برسیم.

سناتور امی کلوباچر هم از سیاست ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و گفت اگر رئیس جمهوری شود به برجام بازخواهد گشت و با ایران درباره سایر موضوعات گفت‌وگو خواهد کرد.

خروج نیرو از خاورمیانه

۶ داوطلب حاضر در مناظره سه شنبه شب در مورد اینکه آیا نیروهای خود را در خاورمیانه نگه دارند یا خیر، اختلاف داشتند به گونه‌ای که الیزابت وارن سناتور ماساچوست و برنی سندرز سناتور ورمونت، خواستار بازگشت نیرو به کشور شدند و جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق و امی کلوبوچار سناتور مینسوتا، برای نگهداری برخی از سربازان در منطقه استدلال کردند.

سندرز در این بار گفت: مردم آمریکا از جنگ های بی پایان مریض و خسته هستند که برای ما تریلیون‌ها دلار هزینه داشته اند.

وی با اشاره به مخالفت خود با جنگ عراق در سال ۲۰۰۱، اظهار کرد: من تنها برای مخالفت با جنگ رای ندادم بلکه کمک کردم تا تلاش‌های ضد جنگ شکل گیرد.

وارن هم اظهار کرد: ما باید نیروهایمان را از منطقه خارج کنیم. ما باید درخواست خود را از نیروهای نظامی برای حل مشکلاتی که راه حل نظامی ندارند، متوقف کنیم.

اما بایدن با بیان اینکه خروج همه آنها غیرممکن است ، نقطه نظری مخالف را بیان کرد، دیدگاهی که کلوبوچار هم آن را تکرار کرد و گفت که او برخی از نیروهای خود را در منطقه نگه خواهد داشت.

وی افزود: فکر می کنم خروج نیروهایمان از آنجا اشتباه است که اکنون در حال مبارزه با داعش هستند

پته بوتیجیج که تنها کسی در این جمع است که در ارتش خدمت کرده و در جنگ افغانستان هم حضور داشته است، گفت: ایالات متحده می تواند بدون آنکه تعهدی برای حضور بی پایان خود داشته باشد، همچنان در آنجا بماند.

وی دونالد ترامپ را هم مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری که خواستار پایان یافتن "جنگ بی پایان" شده است، تعداد بیشتری از نیروهای نظامی را به خاورمیانه اعزام کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.