«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا امروز (چهارشنبه) مدعی شد تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران، مفید و مؤثر هستند.

منوشین در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی.»، درباره آغاز مکانیسم حل اختلاف در برجام توسط انگلیس، آلمان و فرانسه نیز گفت که واشنگتن مشتاق همکاری با اروپایی‌ها است و انتظار دارد تحریم‌های [سازمان ملل] مجددا اعمال شوند.

 وی در پاسخ به سوال مجری شبکه درباره تاثیر تحریم‌های ایران و همکاری کشورهای متحد آمریکا در این مسئله، گفت: «شکی نیست که تحریم‌ها کارگر بوده و شکی نیست که از زمان خروج رئیس‌جمهور [دونالد ترامپ] از توافق [هسته‌ای] تقریبا ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای ایران قطع شده است».

این مقام آمریکایی با تکرار ادعای ترامپ درباره مذاکره با ایران، توضیح داد: «رئیس‌جمهور [ترامپ] بسیار صریح بوده، او آماده است تا تحریم‌ها در ازای دو شرط اصلی بردارد، یکی اینکه آنها موافقت کنند هرگز سلاح اتمی نداشته باشند... دوم پایان فعالیت‌های تروریستی منطقه‌ای از جمله موشک‌های بالستیک است».

منوشین در پاسخ به سوال این شبکه مبنی بر اینکه آیا گمان می‌کند حکومت ایران با دو شرط مذکور موافقت نماید، ادعا کرد: «بله. به‌نظرم چندان لغو [تحریمی] بزرگی نیست. به‌نظرم [اما] نتیجه بزرگی برای مردم ایران دارد». 

روز گذشته سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. در بیانیه فرانسه آمده است، «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانی‌هایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم».

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین چند روز پیش نام ۸ فرد و ۱۷ تولیدکننده فلزات و شرکت‌های معدنی ایران، شبکه‌‌ای شامل سه نهاد مستقر در چین و سیشل و یک کشتی دخیل در خرید، فروش و انتقال محصولات فلزات ایران را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.