«رابرت فورد» سفیر پیشین آمریکا در سوریه و الجزائر و عضو انستیتو خاورمیانه در واشنگتن، در یادداشتی که در روزنامه الشرق الاوسط منتشر شد، گفت، رئیس جمهور آمریکا دنبال درگیری محدود با ایران است. 

فورد در ابتدای یادداشت، دولت و ملت آمریکا را در موضوع رویارویی تهران و واشگتن «بشدت دو دسته» توصیف کرد و نوشت که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و همچنین چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا از «ماجراجویی ترامپ برای ورود به جنگی با ایران انتقاد کردند». همچنین نامزدان حزب دموکرات که خود را برای رقابت با دونالد ترامپ در رقابت انتخابات آتی (نوامبر2020-آذرماه ۱۳۹۹) آماده می‌کنند، از عدم مشورت ترامپ با کنگره قبل از حمله هوایی که به ترور سردار قاسم سلیمانی انجامید،‌ انتقاد کرده‌اند. 

فورد نوشت: «همه از رئیس جمهور به دلیل اتخاذ تصمیم عجولانه و بدون اندیشه درباره پیامدهای آتی آن انتقاد کردند. حزب دموکرات کنگره را تحت فشار گذاشته تا قدرت [محدودکننده] خود را بر تصمیم رئیس جمهور برای شروع هر جنگ رسمی علیه ایران، اعمال کند. دموکرات‌ها در حال برنامه‌ریزی در مجلس نمایندگان برای اصلاح اختیارات رئیس جمهور برای اقدام به عملیان نظامی علیه ایران هستند. لذا حزب دموکرات مقابل چالشی بزرگ است. از یک طرف هیچ آمریکایی نیست که از قاسم سلیمانی یا دولت ایران دفاع کند و بیشتر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها هم چیزی جز اینکه دشمن ایالات متحده است، چیزی نمی‌دانند. در عین حال دموکرات‌ها دنبال انتقاد از رئیس جمهور هستند بدون آنکه از ایران دفاع کرده باشند. دموکرات‌ها -مثل بیشتر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها- خواستار تضمین سلامت سربازان آمریکا در میدان نبرد هستند.  لذا حزب دموکرات باید احتیاط کند که ترامپ فرصت سرزنش مجلس نمایندگان را فراهم نکند و دستش را ببندد که نتواند جان سربازانش را نجات بدهد». 

فورد توضیح داد که «حزب جمهوری‌خواه [حزب ترامپ] مشکلی با این [تنش با ایران] ندارد و طبق نظرسنجی که روزنامه پولیتیکو هشتم ژانویه منتشر کرد، ۸۵ درصد طرفداران حزب جمهوری‌خواه ترور سردار سلیمانی را حمایت کرده‌اند. سران حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن هم از ترامپ دفاع کرده و گفته‌اند که ایران حدود ششصد سرباز آمریکایی را کشته و سلیمانی دیر یا زود باز هم از آمریکایی‌ها می‌کشت. بنابراین سران حزب جمهوری‌خواه تحمیل هرگونه قید و بند به اختیارات ترامپ در امور نظامی را رد می‌کنند». 

به نوشته فورد، «در طول تاریخ آمریکا، همیشه میان اختیارات ریاست جمهور و کنگره رقابت بوده است. اما دو موضوع جدال سیاسی را در زمان کنونی، جدی‌تر کرده است که بر تعامل دولت آمریکا با چالش‌های پیش رو تأثیر می‌گذارد:

اول: بیشتر آمریکایی‌ها خواهان ورود به یک جنگ بزرگ دیگر در خاورمیانه نیستند. بعد از آنکه مایک پامپئو وزیر خارجه گفت که قتل سلیمانی، امنیت آمریکایی‌ها را بیشتر کرد، نظرسنجی پولیتیکو نشان داد که فقط ۳۲ درصد آمریکایی‌ها با این حرف موافقند. نیمی از آمریکایی‌ها هم فکر می‌کنند که ترور سلیمانی، امنیت آمریکایی‌ها را کاسته است. حدود ۶۹ درصد هم نگران بروز جنگ با ایران هستند.

فورد افزود: پایگاه سیاسی ترامپ در آمریکا در اقلیت است و اگر به دلیل جنگی طولانی در خاورمیانه پایگاهش را از دست بدهد، شانسش در انتخابات ماه نوامبر، کم می‌شود. لذا مثل سال ۲۰۰۳ هیچ حمله زمینی در کار نخواهد بود و این با حرف ترامپ در هشتم ژانویه که گفت، دنبال جنگ با ایران نیست، تناسب دارد. 

فورد از جنگ دیگری سخن گفت که ترامپ به دنبال آن است و توضیح داد: «ترامپ در اندیشه جنگی دیگر است؛ جنگی در واشنگتن. مجلس نمایندگان ماه گذشته با متهم کردن ترامپ به سوء استفاده از قدرت متهم کرد و محاکمه او در سنا بزودی آغاز می‌شود. طبق قانون اساسی آمریکا برای آنکه عزل رئیس جمهور ممکن شود، باید دو سوم صد عضو سنا به این امر رأی مثبت بدهند. دموکرات‌ها [در سنا] ۴۸ کرسی دارند پس به رأی ۱۹ عضو سناتورهای جمهوری‌خواه نیاز دارند که کسب چنین رأیی محال است؛ در نتیجه ترامپ به ریاستش ادامه خواهد داد. با این حال، توجه تلویزیون و رسانه‌های جمعی بر جلسه محاکمه [ترامپ در] مجلس سنا معطوف خواهد شد و در آستانه انتخابات ماه نوامبر، کانون توجه افکار عمومی به سود ترامپ نخواهد بود. بنابراین واکنش ترامپ چه خواهد بود؟».

فورد پاسخ داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نامزدهای حزب دموکرات از حمایت بیشتری [در افکار عمومی] برخوردارند تا ترامپ. ترامپ معتقد است که سود سیاسی‌اش در اظهار قدرت در رویارویی با ایران و [موضوع] تروریسم و سرزنش کردن حزب دموکرات به عنوان حزبی ضعیف است. آیا ترامپ گام‌های نظامی دیگری برای بازدارندگی مقابل ایران به دلیل بهبود موضع سیاسی خود برخواهد داشت؟ ترامپ در سخنان هشتم ژانویه هیچ حرفی از امتیاز دادن به ایران به میان نیاورد. بنابراین ما در مواجهه با ایران درست در همان نقطه‌ای هستیم که ۲۶ دسامبر بودیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.