به گزارش روسیا الیوم، مداخله نظامی مستقیم ترکیه در سوریه از سال ۲۰۱۶ آغاز و اکتبر ۲۰۱۹ به اوج خود رسید و نیروهای نظامی ترکیه و گروه‌های همپیمانش به مناطق شمال شرقی سوریه حمله کردند تا نظامیان کرد را که آنکارا آنها را تهدیدی برای خود می‌داند، بیرون کنند. عملیات نظامی پی در پی ترکیه بیش از ۳۰۰ هزار سوری را از خانه‌های خود آواره کرده است.

آنکارا در میان هشدارها نسبت به تحریف بافت جمعیتی شمال شرقی سوریه برای ساخت شهرک‌سازی‌ها در این منطقه که کردها از آنجا آواره شده‌اند، برنامه‌ریزی می‌کند تا آوارگان سوری‌ را در آنها اسکان دهد.

شبکه دولتی "تی‌آرتی" ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد: کار را برای ساخت شهرک‌ها میان دو منطقه رأس‌العین وتل‌ابیض آغاز کردیم، جایی که می‌توانیم صدها هزار تن را در آن اسکان دهیم.

وی افزود: مناطق دیگر در امتداد مرز ترکیه و سوریه می‌تواند یک میلیون تن را در خود جای دهد.

ترکیه اعلام کرده میزبان بیش از سه میلیون آواره سوری است که به دنبال وقوع جنگ در سال ۲۰۱۱ در این کشور فرار کردهو اکثر آنها از استان‌های حلب، حمص و حماه به ترکیه آمده‌اند.

کاملا روشن بود که آنکارا در کنار هدف نظامی بیرون کردن نظامیان مسلح کرد هدف دیگری نیز دارد و آن هم ایجاد منطقه "امن" با هدف رهایی از آوارگان سوری مقیم کشورش و ایجاد یک سد انسانی در مرزهای جنوبی ترکیه است که میان کردهای سوریه و خاک ترکیه فاصله ایجاد می‌کند.

در پی عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه در سال ۲۰۱۹ موسوم به "چشمه صلح" نسبت به تغییر بافت جمعیتی در این منطقه، تلاش برای بهره‌برداری از اختلافات قومی بین سوری‌ها به منظور ایجاد دشمنی میان آنها و در نتیجه پیوند سرنوشت برخی از آنها با ترکیه و عده‌های این کشور  هشدار داده شد.

گفتنی است اردوغان درباره اسکان آوارگان سوری در منطقه جرابلس واقع در شمال سوریه با اینکه تحت کنترل ترکیه قرار دارد، هیچ اظهارنظری نکرد چرا که طبق نظر کارشناسان این منطقه مانند رأس‌العین و تل‌ابیض نمی‌تواند کمربندی برای جدایی از کردها باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.