منابع محلی در شهر «القامشلی» به خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) اعلام کردند، کاروان آمریکایی متشکل از ۷۵ کامیون، عصر پنجشبه به صورت غیرقانونی از گذرگاه «سیمالکا» در مجاورت با اقلیم شمال عراق به سمت چاه‌های نفت در الحسکه و دیرالزور حرکت کرد.

طبق اعلام این منابع، این کاروان حامل خودروهای زرهی، مهمات جنگی و کمک‌های لجستیکی جهت استقرار در مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان «قسد» در این مناطق بود.

استقرار این تجهیزات با هدف تقویت مواضعی در مناطق‌ چاه‌های نفت در حومه‌های  الحسکه و دیر الزور صورت می‌گیرد که تحت کنترل این نیروها قرار دارند.

نیروهای آمریکایی پیشتر نیز صدها کامیون را از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی عازم الحسکه کردند تا ضمن سیطره بر این منطقه، از گروه‌ها و عناصر همپیمان خود حمایت نظامی، فنی و لجستیکی به عمل بیاورند.

همزمان با عملیات نظامی ترکیه موسوم به «چشمه صلح» در اکتبر گذشته، نیروهای آمریکایی از برخی از پایگاه‌های‌شان در شمال شرقی سوریه عقب‌نشینی کردند ولی آنها از پایگاه‌های مستقر در میادین نفتی و حومه آن خارج نشده‌اند

در نوامبر گذشته، وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری به میادین نفتی در شرق سوریه اعزام می‌کند.

پیشتر نیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا طی اظهاراتی درباره پایگاه‌های این کشور در سوریه، گفت: «از نفت حراست خواهیم کرد. تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری باید در آینده انجام دهیم.»

در همین حال، وزارت دفاع روسیه در واکنش به نیت آمریکا برای حمایت از میادین نفتی شرق سوریه، آمریکا را به سرقت در سطح جهانی متهم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.