پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان شنبه 28 دی 98

12:42 - 1400/01/21
پس از رشد هفتگی 13 درصدی، روند بعدی بورس محل پرسش است. هرچند هجوم مجدد پول‌ها پیش بینی بورس را دشوار کرده، اما می‌توان شواهدی را برای تشخیص استراتژی بورس‌بازان دنبال کرد.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان شنبه 28 دی 98

دنیای بورس: شاخص بورس که در یک قدمی ابرکانال 400 هزار ایستاده است، به اعتقاد بسیاری از فعالان آماده است در شروع معاملات امروز از این مرز روانی عبور کند. امیدواری که همچنان در نگاه فعالان بورسی دیده می‌شود تحقق این سناریو را بیش از گذشته تقویت کرده است. با این حال، هنوز نگرانی‌هایی از سمت عرضه وجود دارد.

 

امیدواری در نظرسنجی‌ها

نظرسنجی «دنیای بورس» از دو گروه سهامداران و کارشناسان بورسی نشان می‌دهد همچنان امیدواری‌ها به صعود بیشتر است. عمدتا فروکش تنش‌های سیاسی، وضعیت نسبتا مناسب بازار جهانی، بالا ماندن نرخ دلار و ادامه ورود پول‌ها به بورس را مهم‌ترین عوامل این پیش‌بینی عنوان می‌کنند. هرچند انگیزه‌های شناسایی سود از نگاه برخی فعالین عاملی خواهد بود که روند صعود بورس را متوقف یا حتی معکوس خواهد کرد.

برای آگاهی از نظرات موافقات و مخالفان صعود سهام نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» را بخوانید

 

صعود دسته‌جمعی یا کوچ‌های مقطعی در سهام؟

در شرایط فعلی همچنان عامل تعیین‌کننده مسیر سهام، قدرت نقدینگی است که می‌تواند به سبزپوشی یک‌دست سهام بیانجامد. با توجه به رشدهای اخیر قیمت سهام، چند گروه ممکن است در نقش فروشنده حاضر شوند؛ افرادی که نسبت به فضای سیاسی تردید دارند و با قرار گرفتن در محدوده مثبت اقدام به شناسایی سود می‌کنند. حقوقی‌هایی که صرفا در نقش حامی وارد شده بودند و در مقطع فعلی می‌توانند با سود مناسبی از سهم خارج شوند. سوم نیز معامله‌گران کوتاه‌مدتی هستند که بر اساس مقاومت‌های مقطعی تکنیکال با کسب سود حداقلی از سهام خارج می‌شوند. نکته آنجاست که گروه اول، یعنی آنهایی که نسبت به فضای غیراقتصادی تردید دارند، احتمالا نقدینگی خود را به طور کامل از بورس خارج می‌کنند. حقوقی‌ها احتمالا پول‌های خود را برای اصلاح احتمالی بعدی نگه می‌دارند. دسته سوم اما با ارزیابی از روند معاملات احتمالا در صورت مشاهده نشانه‌های صعود مجددا به جمع خریداران برمی‌گردند.

اما در مقابل این عرضه‌کنندگان، سیل عظیمی از نقدینگی قرار دارد که عطش خاصی در خرید دارند. باید دید در این روزها که انگیزه هر دو طرف خریدار و فروشنده بالاست، بار دیگر متقاضیان عرضه‌کنندگان را غافل‌گیر می‌کنند یا خیر. اگر مسیر ورود پول به بورس با قدرت هفته گذشته ادامه یابد می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها تقریبا در همه گروه‌ها صعودی بماند و سایر عوامل اثرگذار در حاشیه بمانند.

اما به نظر می‌رسد انگیزه‌های متفاوتی را می‌توان در میان بورس‌بازان رصد کرد. با توجه به آنکه محرک‌هایی مانند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هنوز قدرتمند هستند، یکی از جبهه‌های فعال در معاملات این هفته نیز سهام وابسته به آنها باشند. همچنین، سهام کوچک‌تر که می‌توانند مرتبط با بحث افزایش سرمایه نیز باشند احتمالا هدف دیگر پول‌های داغ کنونی هستند؛ جایی که محدودیت عرضه‌کنندگان، خریداران را در طمع کسب سودهای سریع فعال می‌کند.

آنچه می‌تواند این معادلات را به هم بزند نشانه‌های مثبت از سهام سودساز بورسی است. بالا ماندن نرخ دلار و قیمت جهانی کالاها در کنار ترافیک گزارش‌های هفته جاری می‌تواند محرکی برای تمایل برخی سرمایه‌گذاران به سهام کالایی باشد. البته باید توجه داشت که عرضه‌کنندگان پرتعداد این سهام می‌تواند نوعی دافعه برای بورس‌بازان باشد. همچین، گزارش‌های فصل پاییز احتمالا عامل شگفتی نخواهند بود و باید دید سرمایه‌گذاران تا چه حد اثر نرخ دلار و قیمت جهانی کنونی را که به مراتب بالاتر از نرخ‌های پاییز است در تصمیم‌گیری خود لحاظ می‌کنند. اگر به هر دلیلی اقبال به این گروه‌های بزرگ بورسی محدود شود، چرخش نقدینگی سرگردان به سمت گروه‌های کوچک‌تر سناریوی محتملی خواهد بود.

با توجه به آنچه اشاره شد، سرمایه‌گذاران باید اولا قدرت نقدینگی را در معادلات خود لحاظ کنند و به این نکته توجه داشته باشند که پایداری این پول‌ها به شدت غیرقابل پیش‌بینی است. ضمنا بر اساس قدرت ریسک‌پذیری خود سبدی تشکیل دهند از سهم‌هایی که احساس می‌کنند در فضای کنونی ارزنده و یا مورد توجه بازار خواهند بود. هنوز سهم‌های ارزنده‌ای در بازار وجود دارند که می‌توانند با ریسک کم وارد آنها شد. هرچند آنها ممکن است شتاب رشد سهم‌های داغ کنونی را نداشته باشند، اما می‌توانند بخش محافظ پرتفوی شما باشند.

 

صنایع پیشران در موج تجدید ارزیابی‌ها

همانطور که اشاره شد یکی از بهانه‌های جدید بورس‌بازان افزایش سرمایه و به ویژه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایعی که در هفته گذشته بیشترین رشد قیمتی را داشته‌اند عمدتا متاثر از جو افزایش سرمایه بوده‌اند.

در همین رابطه گزارش تجدید ارزیابی؛ داغ‌ترین بهانه رشد سهام را بخوانید

همچنین، خواندن گزارش کدام شرکتها افزایش سرمایه دارند؟ توصیه می‌شود

 

هفته پرترافیک در کدال

با توجه به پایان یافتن مهلت شرکت‌ها برای ارائه گزارش‌های سود 9 ماهه، روزهای ابتدایی هفته ترافیکی جدی در سامانه کدال را شاهد خواهیم بود که می‌تواند به طور لحظه‌ای بر قیمت سهام اثرگذار باشد. نمای کلی گزارش‌ها و مقایسه عملکرد نمادها در فصل‌های اخیر را در کانال «دنیای بورس» به طور لحظه‌ای دنبال کنید؛ اطلاعات ارزشمندی که به ویژه در ساعت معاملات می‌تواند به جهت‌گیری شما کمک فراوانی کند. همچنین، اواخر هفته گزارش‌های عملکرد ماهانه مربوط به دی منتشر می‌شود که با توجه به بالا بودن نرخ دلار و قیمت جهانی کالاها می‌تواند در زمینه نرخ‌های فروش نکات جذابی برای سهامداران به همراه داشته باشد و سوخت تازه صعود سهام را فراهم کند.

 

بازار جهانی در رفت و برگشت

هرچند صعود پرشتابی را در بازار جهانی کالاها شاهد نبودیم، اما سطوح مناسبی در قیمت عمده کامودیتی‌ها حفظ شده‌اند. با وجود همه ابهاماتی که درباره فاز اول صلح تجاری چین و آمریکا وجود دارد، سرمایه‌گذاران اطمینان خاطری یافته‌اند که شرایط از این بدتر نخواهد شد. این امر کافی بوده تا سطوح فعلی قیمت‌ها حفظ شود. بنابراین، قیمت فلزاتی نظیر مس و روی که رکوردهای جدیدی را نیز ثبت کرده بودند، با وجود اندکی عقب‌نشینی، هنوز نسبت به چهارشنبه تغییر محسوسی را نشان نداده‌اند.