به گزارش روز شنبه "سی‌ان‌اس نیوز"، تنها چند روز پس از آنکه ایران اقدام به شلیک موشک‌هایی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق کرد، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای که از آن به وزنه‌ای در برابر "ناتو" و غرب یاد می‌شود، حمایت می‌کند.

لاوروف در سخنانی در یک مجمع ژئوپلتیک در دهلی‌نو خاطرنشان کرد که سازمان همکاری شانگهای دربرگیرنده چین، پنج کشور عضو سابق اتحاد شوروی (روسیه، قزاقستان، ‌تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان)، هند و پاکستان است.

وی افزود: ایران عضو ناظر این سازمان است و ما از درخواست ایران برای عضویت کامل حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد:‌ همچنین اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از درخواست ایران حمایت می‌کنند و من اطیمنان دارم که این درخواست محقق خواهد شد.

روسیه در سال جاری ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد و در ماه ژوییه (تیر ماه ۱۳۹۹) میزبان نشست سالیانه آن خواهد بود.

در طول دو دهه حیات این سازمان، شمار اعضای آن که در ابتدا شش کشور بودند افزایش یافته به طوری که هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت آن درآمدند و کشورهای ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان نیز وضعیت ناظر دارند. با این حال روسیه و چین همچنان بر این سازمان سیطره دارند ونقش اصلی را در آن ایفا می‌کنند.

بر اساس این گزارش، "جینگ شوانگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات لاوروف درباره پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، موضع روشن و مشخصی بیان نکرد.

وی گفت: می‌دانیم که ایران به عنوان عضو ناظر از مدت‌ها پیش در رویدادهای مرتبط مشارکت داشته است. در ارتباط با افزایش اعضای این سازمان، چین در ارتباط نزدیک با سایر اعضا خواهد بود و ما با یکدیگر تصمیم خواهیم گرفت.

روسیه و چین اواخر ماه گذشته میلادی اولین رزمایش نظامی مشترک با ایران را در خلیج فارس برگزار کردند. چند روز پس از آن،قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در یک حمله هوایی آمریکا در بغداد به شهادت رسید.  ایران در واکنش موشک‌های بالستیک به دو پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بیش از یک سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. روسیه و چین همواره نگرانی‌ غرب درباره دستور کار سازمان شانگهای را رد می‌کنند. رهبران سازمان شانگهای در سال ۲۰۰۵ درخواست عضویت آمریکا برای عضویت ناظر را رد کرد و در همان زمان موافقت کردند که به ایران، هند و پاکستان وضعیت ناظر بدهند.

لاوروف پیش از این در سال ۲۰۱۴ در یادداشتی در روزنامه "روسیسکایا گازتا" سازمان شانگهای را عامل مهمی در ظهور نظم جهانی چند مرکزی جهان توصیف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.