رویترز گزارش داد، در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یوری چایکا، دادستان کل کشورش را که از ۲۰۰۶ در این سمت است، برکنار کرده و این اقدام نشان‌ می‌دهد تغییرات برنامه‌ریزی شده پوتین فراتر از سیستم سیاسی و دولتی روسیه است.

چایکا ۶۸ ساله یکی از اشخاص قدرتمند در سیستم قضایی روسیه بوده و با اتهامات فساد از جانب اپوزیسیون روبروست که آن را رد می‌کند. کرملین اعلام کرده که این فرد به یک پست دیگر، بدون اشاره به آن، منتقل شده و ایگور کراسنوف، استاد دانشگاه و معاون رئیس کمیته تحقیقات قرار است جای وی را بگیرد.

پوتین همچنین در یک اقدام شگفت‌انگیز، برنامه‌هایی را برای اصلاحات در سیستم سیاسی کشورش اعلام کرد. دیمیتری مدودف که برای مدت‌ها نخست وزیر روسیه بود از سمت خود استعفا کرد و گفته است که می‌خواهد راه را برای ریاست جمهوری به منظور ایجاد تغییرات باز کند.

تغییرات پیشنهادی پوتین بیشتر یک دورنما برای حفظ نفوذ همزمان با اتمام دوران ریاست جمهوری در ۲۰۲۴ به نظر می‌رسد، گرچه وی گفته که تمایلی ندارد همانند رهبران دوران شوروی تا زمان مرگ در راس امور بماند.

در پیش‌نویس اصلاحات ارائه شده به دومای روسیه، پوتین یک دورنما از اینکه اصلاحاتش چگونه هستند، ارائه کرده است. بر اساس این برنامه‌ها، برخی از اختیارات گسترده ریاست جمهوری کاهش یافته و اختیارات پارلمان افزایش می‌یابد.

همچنین وضعیت شورای دولتی که اکنون یک نهاد کم‌اهمیت روسی است، برای نخستین بار در قانون اساسی بهبود و افزایش می‌یابد و این یکی از بزرگترین تغییرات محسوب می‌شود. بر اساس این پیشنهادها، رئیس جمهوری شورای دولتی را که اختیارات زیادی به آن داده می‌شود، خودش انتخاب می‌کند تا مواضع مختلفی از سیاستگذاری‌های داخلی و خارجی را تعیین کند.

تغییراتی که پوتین ارائه کرده است همچنین به روسای جمهوری آتی روسیه اجازه نمی‌دهد بیش از دو دوره قدرت را در دست بگیرند. پوتین همچنین گفته است مردم برای رای دادن به این تغییرات پیشنهادی دعوت می‌شوند که به عبارتی همان رفراندوم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.