نخستین جلسه محکمه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعدازظهر سه شنبه آغاز به کار کرد و پس از آن قاضی جان رابرتز گردشی از پرونده استیضاح را قرائت کرد.

پس از آن، نوبت به اظهارات وکلای کاخ سفید و مدیران استیضاح مجلس نمایندگان رسید که پت سیپلونی به عنوان سرپرست وکلای مدافع ترامپ از قطعنامه پیشنهاد میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا حمایت کرد و آن را روندی منصفانه دانست.

به دنبال اظهارات مختصر سیپلونی، آدام شیف به عنوان سرپرست مدیران استیضاح و عضو مجلس نمایندگان به تشریح نظرات خود پرداخت و در آن از اینکه هیچ شاهدی برای این محکمه فراخوانده نشده اند و هیچ سندی هم از کاخ سفید درخواست نشده است، انتقاد کرد.

با این حال او اتهامات ترامپ را در دو موضوع استیضاح یعنی سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره برای کشف حقیقت را تشریح کرد.

شیف اظهار کرد: چرا باید این محکمه با همه محاکم دیگر متفاوت باشد؟ نباید اینگونه باشد اما قطعنامه مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه، محکمه را از مسیر خود بازگرداند.

جمهوریخواهان مدعی هستند اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان حاضر نشدند، شاهدان ادعایی آنها را احضار کنند و اجازه ندادند کاخ سفید از خود در جلسات استیضاح دفاع کند اما دموکرات ها با ارائه اسنادی نشان دادند که این ادعا باطل است و آنها بارها خواستار حضور شاهدان کاخ سفید و همچنین اسناد مربوطه شده اند اما دونالد ترامپ آنها را از حضور در جلسات بررسی استیضاح منع کرده بوده است.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اضافه کرد: هفته گذشته ما به اینجا آمدیم تا مفاد استیضاح علیه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را برای سومین بار در تاریخ ارائه دهیم. این مفاد، رئیس جمهوری دونالد جان ترامپ را به سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره متهم می کند. سوء رفتارهای مندرج شده در این مفاد، جدی‌ترین آنها نسبت به هر رئیس جمهوری دیگر بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.