به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه لوپوئن، امانوئل مکرون پیش از سفر به فلسطین اشغالی، گفت: از ایران می‌خواهم که به مذاکرات جدید ملحق شود.

او در عین حال، بعد از حضور در فلسطین اشغالی در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که پاریس موضع خود را درباره موضوع هسته‌ای ایران تغییر نخواهد داد.

وی افزود: فرانسه مصمم است که ایران هرگز تسلیحات هسته‌ای را به دست نخواهد آورد.

این سخنان رئیس جمهوری فرانسه، همسو با سیاست اعلامی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس است که اعلام کرده «توافق با ترامپ» جایگزین برجام شود.

به گزارش این رسانه فرانسوی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در دیدار با مکرون، از او خواست به بهانه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران(گام‌های اول تا پنجم)، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

نتانیاهو بعد از خروج یکطرفه آمریکا از توافق هسته‌ای اقدامات بسیاری را در راستای ترغیب اروپایی ها برای خروج از برجام انجام داده بود اما اروپایی ها درخواست او را نادیده گرفتند.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی از عمل به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه‌های زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

با شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جلسه امروز هیات دولت گفت: به سه کشور اروپایی تاکید می‌کنم که اگر تخلفی کردید و تعهدی را زیر پا گذاشتید، شما مسئول همه پیامدهای آن هستید.

وی در عین حال گفت: امیدوارم اروپا به عهد و تعهداتش عمل کند در این صورت ما نیز به تعهدات خود پایبندیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.