ورود سامانه بارشی جدید به کشور موجب بارش های سنگین برف در استان های مختلف شده و پیش بینی می شود این بارش ها در روزهای آتی نیز ادامه یافته و شاهد کاهش قابل توجه دمای هوا در این مناطق باشیم.

شدت بارندگی و کاهش دما در برخی استان ها به حدی بود که ادارات و مدارس در روز پنجشنبه را به تعطیلی کشاند.

* تعطیلی ادارات و مدارس استان لرستان

«غلامرضا آقامیرزایی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: باتوجه به برودت هوا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی فعالیت تمامی ادارات و مؤسسات دولتی لرستان روز پنجشنبه تعطیل اعلام شد.

وی اظهار کرد: با توجه به سردی هوا و شرایط جوی استان، همچنین احتمال قطع برق و صرفه جویی در مصرف انرژی و لغزندگی جاده‌ها با نظر موافق تمامی اعضای مدیریت بحران استان، تمامی ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات دولتی لرستان تعطیل اعلام شد.

وی افزود: فعالیت واحدهای خدمات رسان، امدادی و بهداشتی و درمانی تعطیل نیست و برای خدمت رسانی در آماده‌باش کامل بسر می‌برند.

مدیرکل هواشناسی لرستان نیز گفت: بارش برف، بارندگی و رعد و برق از روز چهارشنبه در تمامی نقاط استان پیش‌بینی می شود.

«بهروز مرداپور» بیان کرد: بر اساس نقشه‌های تحلیل هواشناسی و پیرو اطلاعیه و اخطاریه‌های ارائه شده از امروز (چهارشنبه) با ورود سامانه بارشی سرد به جو لرستان، تا اواخر روز پنج شنبه انتظار داریم که در همه نقاط استان به تناوب و شدت و ضعف، علاوه بر ابرناکی و وزش باد شدید، بارش باران و برف همراه با رعد و برق را داشته باشیم.

وی افزود: از بعدازظهر چهارشنبه تا صبح پنج شنبه با ورود هسته اصلی این سامانه، بر مقدار و شدت بارش‌ها افزوده می‌شود.

همچنین محمد جواد محمدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان نیز گفت: تمام مراکز آموزشی کانون پنجشنبه سوم بهمن به علت بارش برف و سرمای شدید تعطیل است.

وی افزود: باتوجه به هشدار سازمان هواشناسی و مدیریت بحران لرستان مبنی بر یخ زدگی و بسته بودن معابر و خیابانهای برخی از شهرستانهای استان، مراکز آموزشی تعطیل اعلام شده است.

درحال حاضرکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان با ۲۶ مرکز کانون شامل ۱۷ مرکز ثابت، دو کتابخانه پستی در خرم‌آبادو بروجرد و ۷ کتابخانه سیار شهری و روستایی فعالیت می کند.

همچنین رضا زینی وند مقدم مدیرکل آموزش وپرورش لرستان نی عنوان کرد: تمامی کلاس های آموزشی و تقویتی آموزشگاههای دولتی لرستان پنجشنبه سوم بهمن به دلیل بارش شدید برف و سرمای هوا تعطیل است.

وی افزود: چنانچه مدارس در روزهای پنجشنبه نسبت به برگزاری کلاس های تقویتی اقدام کرده اند این دور ه ها به دلیل شدت برودت هوا و به منظور حفظ سلامت دانش آموزان تعطیل شده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان نیز گفت: با توجه شرایط جوی موجود و نفوذ هوای سرد به آسمان استان ، یخبندان معابر در ساعات پایانی روز چهارشنبه و امشب پیش بینی می شود.

مرادپور با بیان اینکه لغزندگی و یخ زدگی سطح جاده ها، افزایش مصرف حامل های انرژی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی استان وجود دارد، اظهار داشت: به ارگانهای مربوطه توصیه می شود که اقدامات لازم را جهت مدیریت مصرف حامل های انرژی در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: احتیاط لازم در رانندگی با توجه به لغزندگی سطح جاده ها ، با توجه به افت شدید دما و پوشش برف اقدامات لازم برای حفظ محصولات کشاورزی از قبیل کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها، دامداری ها ضروری است.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت:طی امروز تا روز شنبه با توجه به کاهش ارتفاع لایه میانی جو و فعالیت دو موج بارشی سرد بر روی منطقه، دماهای روزانه و شبانه کاهش قابل توجهی خواهند داشت.

وی افزود: صبح روز یکشنبه با توجه به کاهش ناپایداری ها و نفوذ هوای سرد ، دماهای شبانه روند کاهشی محسوس را نشان می دهند.

همچنین روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی بروجرد طی اطلاعیه ای اعلام کرد: به علت ریزش برف شدید واحد ها و مراکز آموزشی این دانشگاه فردا پنجشنبه تعطیل است.

بر این اساس امتحانات دانشکده های پیراپزشکی و دندانپزشکی نیز لغو و به زمان دیگری موکول شد.

روابط عمومی دانشگاه آزاد اعلام کرد امتحانات رشته پیراپزشکی از فردا پنجشنبه به شنبه موکول و زمان امتحانات رشته دندانپزشکی نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

با توجه به بارش برف سنگین، تعداد زیادی از معابر شهرستان بروجرد مسدود شده و امکان تردد خودروها وجود ندارد.

* تعطیلی مدارس استان قزوین

«خیرالله رحمانی» مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: تمام مدارس استان قزوین به دلیل بارش شدید برف، کولاک و برودت هوا طی روز پنجشنبه سوم بهمن ماه تعطیل اعلام شد.

وی با اعلام این خبر گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد مدیریت بحران استان به دلیل بارش شدید برف، کولاک و برودت هوا در سراسر استان، مدارس استان قزوین در تمامی مقاطع طی نوبت صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه سوم بهمن ماه ۹۸ تعطیل است.

استان قزوین ۲ هزار و ۲۰۹ مدرسه، ۹ هزار و ۴۸۲ کلاس درس و ۲۲۷ هزار و ۱۳۴ دانش آموز دارد.

طبق پیش بینی هواشناسی، بارش برف و کولاک در سطح استان از شامگاه چهارشنبه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

* تعطیلی ادارات زنجان

«غلامرضا الهی» سرشت مدیرکل روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری زنجان اعلام کرد: بر اساس تصمیم های اتخاذ شده در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، به علت برودت هوا اداره‌های شهرستان زنجان روز پنجشنبه / سوم بهمن/ تعطیل خواهد بود.

وی بابیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود: به علت برودت هوا در جهت مدیریت بهینه و کاهش مصرف سوخت گاز، کلیه دوایر دولتی، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی (شهرستان زنجان ) به جز دستگاههای امدادی، بانک ها و دستگاه های خدمات رسان فردا پنجشنبه تعطیل خواهد شد.

استانداری زنجان در همین خصوص از مسؤولان دستگاه های اجرایی و دوایر دولتی خواسته است نسبت به خاموش کردن سیستم گرمایشی این مکان ها در روز سوم بهمن ماه جاری، صرفه جویی و مدیریت مصرف سوخت جدیت بیشتری داشته باشند.

* تاخیر در آغاز به کار دستگاههای همدان

«علیمردان طالبی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: به دلیل ریزش برف و لغزندگی معابر درون شهری و برون شهری فعالیت تمامی اداره‌ها فردا پنجشنبه با تاخیر آغاز می‌شود.

وی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: فعالیت تمامی اداره های دولتی به استثنای اداره های امدادی، خدماتی و درمانی فردا پنجشنبه سوم بهمن از ساعت ۹ صبح شروع می شود.

همچنین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در اطلاعیه ای عنوان کرد: به علت بارش برف تمامی کارگاه‌های آموزشی در مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فردا در ۲ نوبت صبح و عصر تعطیل است.

در عین حال تمامی آزمون‌های کتبی هماهنگ، صنعت ساختمان و تفاهمنامه، لغو و به روز شنبه پنجم بهمن در همان ساعت موکول می شود.

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز بیان کرد: به دلیل بارش شدید برف، برودت هوا و لغزندگی سطح معابر بخش اداری و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، فردا پنجشنبه سوم بهمن ماه تعطیل است.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان نیز به ایرنا گفت: به دنبال فعالیت یک سامانه بارشی در آسمان این استان، ریزش زمستانی برف تا پایان هفته در بیشتر نقاط همدان ادامه دارد.

«محمدحسن باقری‌شکیب» افزود: بر اساس بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای، آسمان بیشتر نقاط استان در ۲۴ ساعت آینده تمام ابری، همراه با ریزش برف و مه صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: این سامانه بارشی روز پنجشنبه از آسمان استان خارج و یک سامانه بارشی جدید از صبح جمعه وارد این استان می‌شود.

* تعطیلی دستگاههای اجرایی و مدارس چند شهرستان استان مرکزی

ادارات شهرستان‌های خنداب، کمیجان،خمین، شازند و اراک روز پنجشنبه به‌دلیل بارش برف سنگین و سرمای شدید تعطیل است و یکی از دلایل مهم این تصمیم از سوی مسوولان صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی اعلام شده است.

«عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی» فرماندار خنداب در گفت و گو با ایرنا افزود: برودت شدید هوا موجب افزایش حجم مصرف گاز طبیعی شده و به همین دلیل ادارات این شهرستان خنداب موظف هستند تا روز شنبه سیستم‌های گرمایشی خود را خاموش کنند.

وی بیان کرد: تدابیر لازم برای ارایه خدمات به مردم اندیشیده شده و همه دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان خنداب نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند.

فرماندار خنداب ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی بارش برف تا بامداد پنجشنبه ادامه دارد و دمای هوا به‌ تدریج پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

حاج‌علی‌بیگی عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها افت محسوس دمای هوا و سرمای شدید حداقل تا اواسط هفته آینده ادامه دارد.

فرماندار شهرستان شازند نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیا این شهرستان به‌دلیل کولاک و برف و سرمای زیاد، لغزندگی معابر و پیشگیری از قطع گاز و برق تمامی ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس و موسسات دولتی به غیر از دستگاه‌های خدمات رسان پنجشنبه تعطیل است و سیستم‌های حرارتی ادارات باید تا شنبه خاموش بماند.

بنا بر اعلام فرمانداران کمیجان و خنداب، ادارات، دستگاه های اجرایی به جز خدمات رسان، مدارس و دانشگاه های این شهرستان ها در روز پنجشنبه تعطیل هستند.

استاندار مرکزی نیز در گفت‌گو با ایرنا اعلام کرد : ادارات و نهادهای دولتی و عمومی اراک نیز تا روز شنبه تعطیل و باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

تمامی آموزشگاه‌های عمومی و دولتی علمی نیز در اراک روز پنجشنبه تعطیل است.

بر اساس اعلام اداره هواشناسی بارش برف و سرما به دلیل نفوذ یک جبهه هوای سرد و قطبی در تمامی استان مرکزی ادامه دارد و تا اواسط هفته آتی این استان با افت شدید دما و ریزش هوای سرد مواجه خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.