عبداله ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نامه‌نیوز گفت: «با توجه به ردصلاحیت‌های تعداد قابل توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلبان و با در نظر داشتن اینکه هسته اصلی اصلاح‌طلبان کنار گذاشته‌ شده‌اند، اصلاح‌طلبان اگر در جایی نتوانند لیست بدهند و نیروهای مهمی نداشته باشند، لیست نخواهند داد و شورای سیاست‌گذاری باید به این قول خود عمل کند و به هر قیمتی لیست ندهد».

او درخصوص نیروهای معتدل که در چندسال اخیر با اصلاح‌طلبان همراه شدند، تصریح کرد: «نیروهایی که خود را نزدیک به اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند و اصلاح‌طلبان قدرت‌محور که در دولت و مجلس مشغول به کار هستند، گرچه تلاش کردند گفتمان جدیدی به‌نام اعتدال را ایجاد کنند اما در مقام عمل هیچ توفیقی نداشتند. اگر نماد آنها را آقای روحانی بدانیم این نماد در هیچ زمینه‌ای نتوانسته است مؤثر باشد.»

نورایی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت (بقایای حزب منحله مشارکت) هم به خبرگزاری دانشجو گفت: در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات، سازوکار انتخابات مقدماتی در قالب طرح «سرا» مصوب شده و حزب اتحاد ملت نیز از آن حمایت می‌کند؛ اجرای طرح «سرا» دستاوردی برای مجموعه‌ سیاست‌ورزی در کشور است.

وی درخصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با حزب اعتدال و توسعه، گفت: در حال حاضر بحث‌هایی با حزب اعتدال و توسعه انجام نشده و به نظر نمی‌رسد ائتلافی هم صورت بگیرد، موضوع ائتلاف باید در شورای عالی سیاست‌گذاری بررسی شود؛  اصلاح‌طلبان اگر بخواهند در انتخابات شرکت کنند، باید کاندیدای اصلاحات در لیست باشند.

در همین حال محمد عطریانفر در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: اطلاع دقیقی از تصمیم مسئولان ارشد اصلاح‌طلب از جمله آقای خاتمی نداریم. با توجه به آنکه هنوز مأموریت شورای نگهبان در رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراضات برخی ردصلاحیت‌شدگان تمام نشده، علی‌القاعده باید کمی صبر کنیم تا این مرحله نیز طی شود و بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت که سازوکار ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات چگونه خواهد بود. اجمالا می‌توان گفت که قطعا اصلاح‌طلبان حضور و مشارکت انتخاباتی خواهند داشت و طرفداران خودشان را هم دعوت به مشارکت می‌کنند.

او می‌افزاید: وقتی تقریباً 50 درصد نمایندگان فعلی تهران تأیید صلاحیت شدند، می‌توان از میان دیگر نیروهای اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت ‌شده لیستی را تنظیم و عرضه کرد. باید صبر کرد و بعد از نظر اعلام نهایی شورای نگهبان، شورای عالی اصلاح‌طلبان تصمیم قطعی را درباره نحوه حضور می‌گیرد.

عطریانفر گفت: از روزگار قدیم در زمان بستن لیست همیشه این سوال بود «اگر ما نیروی کافی کیفی برای قرار دادن در فهرست انتخاباتی نداشته باشیم آیا می‌توانیم به یک مرتبه پایین‌تری تنازل کنیم؟» همواره نیز این پاسخ داده شد که «اگر ما نیروهای درجه دو را به لیست اضافه نکنیم، معنای عملیاتی‌اش آن است که به همان تعداد به رقیب برای فرستادن نیروهایش به پارلمان میدان می‌دهیم». در نهایت نیز جمع‌بندی این بوده که «بهتر است نیروهای رده دوم نیز کنار نیروهای کیفی در لیست باشند». من خودم طرفدار همین دیدگاه هستم و به نظرم همین دیدگاه در جمع اصلاح‌طلبان غالب می‌شود. احساس می‌کنم جمع‌بندی دوستان اصلاح‌طلب می‌رود به این سمت که یک لیستی را معرفی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.