احمد توکلی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی CFT در مجمع تشخیص و کمیته مشترک این مجمع مختومه اعلام شده است؟ گفت: وقتی یک طرح یا لایحه‌ در مجلس تصویب می‌شود، اگر با شرع مقدس یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد آن را (پس از ایراد شورای نگهبان) اصلاح می‌کنند. اما بعضی وقت‌ها مجلس می‌داند که دارد بر خلاف قانون اساسی یا شرع مقدس تصمیم می‌گیرد، اما چون آن را مصلحت کشور می‌داند می‌گوید من اصرار دارم که این طرح یا لایحه اینگونه مصوب شود. درنتیجه آن مصوبه به شورای نگهبان می‌رود و این شورا ایراد می‌گیرد و به مجلس بازگشته و مجلس نیز آن را اصلاح نمی‌کند و در نهایت به مجمع تشخیص می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این‌جا مجمع تشخیص باید ببیند که آیا واقعا آن مصلحتی که مجلس بابت آن اصرار داشت اینقدر اهمیت دارد که ما شرع مقدس یا قانون اساسی را بابت آن کنار بگذاریم یا نه. این که مصوبه‌ای به مجمع تشخیص می‌آید به دلیل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان نیست بلکه با دو زاویه نگاه کرده و کار را انجام می‌دهند. شورای نگهبان می‌گوید مصوبه‌تان باید با شرع و قانون اساسی منطبق شود و مجلس می‌گوید در اینجا مصلحت مهم‌تر است.

توکلی گفت: همین که می‌رسد به مجمع تشخیص، این مجمع می‌گوید که آیا این مصلحت آنقدر بزرگ هست که بابت آن برخی اصول قانون اساسی یا شرع مقدس را کنار بگذاریم یا نه. حال اگر این فرایند بیش از یک سال طول بکشد از دستور مجمع خارج می‌شود و اگر خارج شد به این معناست که باید اصل بر قانون اساسی باشد.

این عضو مجمع تشخیص در پاسخ به این سوال که الان وضعیت این مصوبه در مجمع چگونه است؟ گفت: الان باید قانون اساسی اجرا شود و حرف مجلس پذیرفته نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که این به این معناست که الان دیگر حرف مجلس پذیرفته نشده است؟ گفت: الان بیش از یک سال شده و مجمع هیچ حرفی نمی‌تواند بزند. کسی که این تصمیم را گرفته که این مصوبه اشکال دارد شورای نگهبان است.

توکلی در واکنش به اینکه برخی اخبار موید این است که این لایحه با اینکه یک سال از ورودش به مجمع گذشته همچنان در مجمع تشخیص در حال بررسی است، گفت: بنده از چنین چیزی خبر ندارم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.