به گزارش خبرگزاری رویترز، «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن قصد دارد برای عادی‌سازی روابط با بولیوی، سفیر به این کشور اعزام کند.

این اقدام که پس از بیش از یک دهه کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان واشنگتن و لاپاز صورت می‌گیرد، حاکی از عادی‌سازی سریع روابط میان دو کشور است.

دولت موقت بولیوی پس از استعفای «اوو مورالس» رییس جمهوری پیشین این کشور سیاست خارجی جدیدی را طرح‌ریزی کرده که اساس آن نزدیکی به غرب به ویژه آمریکا است.

بولیوی در اولین اقدام، «والتر اسکار سراته کوییر»  را به عنوان سفیر لاپاز در آمریکا تعیین کرد. بولیوی در ۱۱ سال گذشته سفیری در واشنگتن نداشت.

در اقدام بی‌سابقه‌ای دیگر، روز سه‌شنبه «کارن لوگاریک» وزیر امور خارجه بولیویدر حاشیه کنفرانس موسوم به «مبارزه با تروریسم در نیمکره غربی» در بوگوتا پایتخت کلمبیا با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

پمپئو در این دیدار برنامه‌ریزی بولیوی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در چند ماه آینده را تبریک گفته و از همکاری دولت موقت با پارلمان برای ایجاد دادگاه انتخابات جدید استقبال کرد.

وزیران خارجه آمریکا و بولیوی در این دیدار که در ۱۰ ساله گذشته بی‌سابقه بوده است، درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی تبادل نظر کردند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال گذشته) که در دور نخست آن مورالس پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد.

سناتور «جنینه آنیِس» بعد از کناره‌گیری مورالس از مقام خود در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رییس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد.

قتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری روبرو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، بخش صنایع و تجارت متحمل دست‌کم  ۱.۱ میلیارد دلار زیان شده است.

در دوران ریاست جمهوری مورالس روابط بولیوی و آمریکا پرتنش بود و مقام‌های ارشد لاپاز بارها واشنگتن را به تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی و کودتا در این کشور آمریکای لاتین متهم کرده بودند. همچنین در دوران جورج دابلیو بوش رییس جمهوری اسبق آمریکا روابط دو کشور وخیم‌تر شد؛ به گونه‌ای که سفیران دو طرف در اواخر سال ۲۰۰۸ اخراج شدند.

دولت موقت بولیوی همچنین در اقدامی دیگر برای شکل‌دهی به سیاست خارجی جدید خود، روابط با کوبا و ونزوئلا را قطع کرده و «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رییس جمهوری این کشور به رسمیت شناخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.