مرکز خراسان رضوی، معصومه ابتکار دیشب در نشست هم اندیشی با زنان قشرهای مختلف خراسان رضوی در مشهد افزود: از نظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، افراد با سن کمتر از ۱۳ سال کودک محسوب می‌شوند و ازدواج آنان پدیده‌ای با عنوان کودک همسری است که هم رشد شخصیتی کودک را مختل می‌کند و هم کودک را در شرایطی قرار می‌دهد که نمی‌تواند به وظایف همسری و مادری خود به درستی عمل کند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی در این معاونت، عدالت جنسیتی است که برای همه شناخته شده است و هر فرد از دیدگاه خود نظر متفاوت نسبت به آن دارد اما در همه ادوار تاریخ جهت گیری بشریت اتخاذ نگاه جامع به عدالت بوده و قرآن هم به برقراری قسط و عدالت بین زن و مرد تاکید کرده است.

ابتکار تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان رضوی را کار بزرگی دانست و افزود: این سند نقشه راه و برنامه عملیاتی استان برای رسیدن به عدالت جنسیتی خواهد بود که در محورهای هشت گانه با ۸۹ شاخص به استانداران و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه‌ای که یک سال قبل در زمینه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با استانداران به امضا رسیده بود ادامه داد: براساس این سند برنامه‎های هر استان مبتنی بر آمار سرشماری و شاخص‌های جنسیتی آن منطقه تدوین شده و این سند ملاک عمل برای همه استان‌ها در برقراری عدالت جنسیتی خواهد بود.

ابتکار با اشاره به توسعه فضای ورزشی برای بانوان افزود: هرچند ۱۲ فضای ورزشی مناسب در مشهد ویژه بانوان ایجاد شده اما هنوز کافی نیست، عقب ماندگی‌های بسیار در زمینه تامین فضای ورزشی برای بانوان در کشور وجود دارد که باید با همکاری شوراهای شهر و روستا جبران شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: برای اجرای برخی طرح‌ها در حوزه زنان و خانواده، اعتبارات ملی تخصیص می‌یابد اما تلاش می‌شود با مشارکت استان‌ها بویژه بخش خصوصی بتوان این طرح‌ها را به نتیجه رساند.

وی همچنین با اشاره به آمار ترک تحصیل دختران در روستاها گفت: این آمار را باید بتوانیم به صورت منطقه‌ای و خاص هر شهرستان استخراج کنیم و اگر این تعداد زیاد باشد باید برنامه‌ریزی کنیم که علت یابی شده و برای آن چاره‌اندیشی شود که از جمله این علل ازدواج‌های زودهنگام یا کودک همسری است.

وی افزود: در موضوع کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار با همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" برای جمعیت ۱۲ هزار نفری این زنان در کشور هدفگذاری شده که در این استان برای ۷۷۰ نفر از زنان سرپرست خانوار اجرا و برای آنان شغل ایجاد شده است.

ابتکار با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای در زمینه ارتقای تاب‌آوری اجتماعی که در خراسان رضوی به امضا رسید اظهار داشت: این طرح توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با همکاری مدیران کل امور زنان و خانواده در استانداری‌ها، تشکل‌ها و دانشجویان تهیه شده است.

وی گفت: طرح تاب‌آوری اجتماعی طرحی موفق برای استان‌هاست که نقشه راه در این موضوع برای استان‌ها مشخص می‌کند، این نقشه راه در خراسان رضوی به دست آمده و امید است بتوان نشست تخصصی در این زمینه با حضور تسهیلگرانی که طی چهار سال گذشته در این استان با این موضوع درگیر بودند برگزار کرد تا بتوان ارزیابی از نقشه راه و استفاده از ظرفیت زنان در این خصوص انجام داد.

وی خراسان رضوی را در تشکیل پارلمان‌های مشورتی زنان پیشگام دانست و افزود: این طرح در برخی استان‌های کشور اجرا شده و راه ثبت این مجامع مشورتی از مسیر ثبت فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد می‌گذرد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در تمام سیاست‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بویژه بیانیه گام دوم انقلاب توجه شده است.

وی گفت: نشست‌های منطقه‌ای را برای توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد پایه‌گذاری کردیم که تاکنون هفت نشست منطقه‌ای برگزار شده و در این استان نشست منطقه ای با حضور ۴۰ تشکل در قالب یک کارگاه آموزشی چهار روزه برای افزایش مهارت‌های سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد تا اثرگذاری اجتماعی در جامعه داشته باشند.

وی توان افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی منطقه‌ای و حمایت از پروژه‌های مرتبط با راهبرد اصلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را دو محور اصلی ارتقای سطح مهارتی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اجتماعی برشمرد که توسط این معاونت در کشور دنبال می‌شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با اصلاح نگاه به تایید صلاحیت‌ها به ضرورت حضور طیف‌های گسترده به ویژه بانوان در عرصه انتخابات عنایت ویژه‌ شود.

همچنین معاون رئیس جمهور دیشب از ۲ مرکز نگهداری و بازپروری زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی و خانه سلامت در مشهد دیدن کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.