"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه پیشنهاد برگزاری نشست رهبران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل: روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس را برای بررسی مشکلات جهان در سال ۲۰۲۰ ارائه داد.

پوتین در کنفرانس بین المللی که برای هولوکاست و تمامی قربانیان جنگ جهانی دوم که روز پنجشنبه در اسرائیل (فلسطین اشغالی) برگزار شده بود، گفت: «فراموش کردن گذشته و بی توجهی به تهدیدات پیش روی می تواند به عواقب وحشتناکی منجر شود. ما باید شجاعت داشته باشیم و نه تنها مستقیماً این حرف را بزنیم ، بلکه باید همه تلاش خود را برای محافظت و دفاع از جهان انجام دهیم».

به عقیده وی، کشورهای بنیانگذار سازمان ملل متحد، یعنی پنج قدرت بزرگ جهان که وظیفه ویژه‌ای برای حفظ تمدن دارند، می توانند و باید خود در این زمینه نمونه باشند.

پوتین با اشاره به اینکه پیش از این دراین رابطه با برخی همتایان خود  گفت‌وگو کرده و واکنش مثبتی از طرف آنها دریافت کرده، افزود: «برگزاری نشست سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل - روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس، در هر کشوری، در هر نقطه از جهان که برای همتایان ما راحت‌تر باشد را پیشنهاد می‌کنم.»

رئیس جمهوری روسیه اطمینان داد که کشورش آمادگی چنین گفت‌وگوی جدی را دارد و قصد دارد بدون اتلاف وقت پیام‌های مناسبی را در این رابطه برای رهبران جهان ارسال کند.

به عقیده پوتین، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با "وظایف بسیار سنگینی" روبرو هستند. به عنوان نمونه ، وی بحران لیبی که اخیراً در برلین مورد بررسی قرار گرفته را نام برده و تأکید کرد: «ما باید در شورای امنیت به این موضوع بازگردیم و یک قطعنامه مناسب تصویب کنیم ، البته بسیاری از مشکلات دیگر نیز وجود دارند که باید حل و فصل شوند.»

وی افزود: «برگزاری چنین نشست سرانی در این سال خاص ، یعنی سال 2020 ، بسیار مهم و نمادین خواهد بود، چرا که ما در سال جالی  هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و تأسیس سازمان ملل را جشن خواهین گرفت. سران کشورهایی که سهم اصلی در شکست متجاوز در پایان جنگ جهانی دوم و ایجاد سیستم حل و فصل مشکلات پس از جنگ را داشتند، امروزه نیز نقش زیادی در جستجوی پاسخ‌های جمعی برای چالش‌های پیش روی جهان حاضر بازی ایفاء می‌کنند.»

واکنش‌های بین المللی به ابتکارعمل جدید پوتین

"فرحان حق" سخنگوی سازمان ملل متحد در تفسیر پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که این سازمان از تمامی تلاش‌های مشترک بین  پنج کشور عضو دائم شورای امنیت استقبال می‌کند.

وی گفت: «واقعیت این است که هدف اصلی سازمان ملل متحد ، برقراری روابط دوستانه بین همه کشورهای عضو این سازمان، به‌خصوص شورای امنیت است بنابراین ، مطمئناً ، از هرگونه تلاش برای بررسی مشترک و کمک به حل و فصل مشکلات بین المللی بین پنج عضو دائم شورای امنیت استقبال می‌شود.»

"دمیتری پسکوف" سخنگوی رسمی کاخ کرملین شب گذشته اعلام کرد که هنوز واکنش سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد مطح شده از سوی رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری یک رویداد مشترک برای بررسی مشکلات جهانی مشخص نشده است. وی گفت: «ما هنوز باید واکنش کشورهای دیگر به ابتکارعمل رئیس جمهور پوتین را دیده و ارزیابی کنیم.»

چین ازهم اکنون از پیشنهاد روسیه درباره برگزاری نشست سران حمایت کرد

"هوآ چون‌یینگ" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین صبح امروز (جمعه) اعلام کرد که جمهروی خلق چین از ابتکارعمل  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری محترم روسیه برای برگزاری اجلاس سرانی متشکل از کشورهایی که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، حمایت می کند.

وی گفت: «در حال حاضر بی ثباتی، عدم اطمینان و نامشخص بودن اوضاع و چند جانبه گرایی در امور بین الملل به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است و نقش سازمان ملل در حل و فصل مشکلات جهانی با چالش آشکاری روبرو شده است. در چنین شرایطی، مقامات پکن از ابتکارعمل طرف روسی درباره برگزاری اجلاسی در بالاترین سطح بین کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کنند و آماده است تا اقدامات خود را با روسیه و سایر اعضای شورای امنیت در این زمینه هماهنگ کرده و ارتباط خود با آنها را تقویت کند.»

در عین حال، "آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه، پیشنهاد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای تشکیل نشست سران کشورهای مؤسس سازمان ملل را بسیار به‌موقع دانست.

پوشکوف صبح امروز در صفحه تویئتر خود نوشت: «با توجه به افزایش تنش روابط ژئوپلیتکی-راهبردی در جهان و بروز نخستین نشانه‌های آخرالزمان که دبیرکل سازمان ملل به درستی از آنها صحبت کرد، پیشنهاد ولادیمیر پوتین بسیار به موقع و به‌جاست و می تواند به نزدیک شدن مواضع قدرت‌های جهانی برای مقابله با چالش‌های عصر حاضر کمک کند.

این سناتور روس یادآور شد که "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه قبلاً از این ابتکارعمل مسکو حمایت کرده است.

طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی، سخنگوی دولت انگلیس در رابطه با نظریه جدید ولادیمیر پوتین ، اعلام کرده که مقامات لندن خواستار دریافت جزئیات بیشتری از مسکو در این رابطه هستند.

روز گذشته، "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل، چهار "سوارکار آخرزمانی" را چهار تهدید بسیار جدی برای جامعه جهانی یعنی - رشد تنش هسته‌ای ، بحران آب و هوا ، بی اعتمادی جهانی رو به افزایش  و "جهت گیری تاریک" فناوری‌های مدرن، نام برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.