دکتر سعید نمکی در حاشیه یکصد و دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران، به مطالبات پرسنل دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از گرفتاری‌های ما مطالباتی است که ما در ازای ارائه خدمت به سازمان‌های بیمه‌گر داشتیم و یکی از این مطالبات از سازمان تامین اجتماعی بود که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و کمک‌هایی که شد، قسمتی از این مطالبات وصول شد و ما بلافاصله برای وصول مطالبات پرسنلی و همینطور بخش‌های دارویی پرداخت کردیم و قسمتی را نیز در قالب ۵ هزار میلیارد تومان اوراق از باقیمانده مطالبات در حال دریافت هستیم که این مبلغ را نیز بتوانیم در اسرع وقت توزیع کنیم.

تلاش برای پرداخت معوقات  کارانه و اضافه‌کار پرسنل بیمارستان‌ها

وی در ادامه تصریح کرد:‌ ما امیدوار هستیم تا پایان سال جاری حداکثر بیش از ۳ – ۴ ماه از معوقات برای پرداخت کارانه و اضافه کار پرسنل در بیمارستان‌های دولتی و همینطور در بخش‌های دارویی نداشته باشیم که این رقم از آن رقم ۱۸ یا ۱۲ ماه معقول‌تر است و این مبلغ را به چهار ماه رساندن قطعا یک زمان معقول و منطقی است.

مهم‌ترین دستاوردهای وزارت بهداشت

وزیر بهداشت به مهم‌ترین دستاوردهای وزارت بهداشت در آستانه دهه فجر اشاره کرد و گفت: اگر ما بخواهیم دستاوردهای کشور را در تمامی اجزاها از جمله وزارت بهداشت تشریح کنیم باید گفت که یکی از مطلوب‌ترین دستاوردها در عرصه‌ نظام سلامت کشور است. ما در سال‌های قبل از انقلاب در مقایسه با امسال اگر مروری داشته باشیم میزان مرگ و میر گروه‌های آسیب پذیر به یک دهم رسیده است. پوشش واکسیناسیون که در سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب ۲۵ درصد بوده است، امروز در کشور به صد در صد رسیده است و تخت‌های بیمارستانی ما تقریبا به رقم مطلوبی در سطح منطقه رسیده است. طرح تحول نظام سلامت نیز کمک زیادی به ما کرده است.

راه‌اندازی هر هفته ۵۰ پروژه بهداشتی درمانی در نقاط محروم

نمکی تاکید کرد: امسال در پویش ۲۰۵۰ حدود هزار پروژه را در ۲۰ هفته یعنی تا اردیبهشت ماه که هفته سلامت را داریم، به اتمام خواهیم رساند و هر هفته ۵۰ پروژه را با اولویت نقاط کمتر توسعه یافته و نسبتا محروم دنبال می‌کنیم و در رابطه با طرح‌هایی مثل کنترل فشار خون و هر خانه یک پایگاه سلامت با عنوان اولین کاری که در منطقه و شاید در جهان شروع کردیم را انجام خواهیم داد.

وزیر بهداشت در خصوص اقدامات این وزارتخانه درباره‌ کروناویروس نیز گفت:‌ کرونا ویروسی بود که از سال ۲۰۰۲ اولین موردش تحت عنوان سارس در کشور چین شناخته شد. این ویروس در سال ۲۰۰۲ مرگ و میر قابل ملاحظه‌ای در کشور چین ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۲ در عربستان که مخزن آن نیز در شتر شناخته شده بود مرگ و میر ایجاد کرد و تقریبا در منطقه این ویروس به گونه‌ای می‌چرخد.

نمکی تاکید کرد:‌ اخیرا اعلام شد که نوع جدیدی از ویروس که یک ویروس کرونای جدید است بروز کرده که این ویروس  در کشور چین و در ایالت‌های خاصی بروز داد. ما از همان ابتدا همه همکاران خود را بسیج کردیم و در مبادی ورودی به کشور نیروهایی را مستقر کردیم تا موارد مشکوک را به شدت زیر نظر قرار دهند.

درخواست وزارت بهداشت از وزارت امور خارجه درباره کروناویروس

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد:‌ از امروز هم به وزارت امور خارجه اعلام کردیم که بحث اخذ ویزا را برای شهروندان کشور چین را مقید کنند به داشتن کارت تندرستی و عاری بودن از ویروس کرونا. به هر حال همکاران ما اقداماتی را انجام می‌دهند و آموزش به عنوان رکن اصلی پیشگیری از این ویروس است.

وی خاطر نشان کرد: ویروس کرونا به اندازه ویروس H۱N۱ قدرت کشندگی  و بیماری‌زایی را تا به امروز نداشته است. هر چند این ویروس سرایت بالایی دارد اما کشندگی و بیماری‌زایی بودن آن کمتر است و تاکنون در کشور با همت همکاران و تلاش مردم مهار کردیم و تاکنون هیچ موردی از بیماری را نداشتیم و از مردم می‌خواهیم با شستن دست و پرهیز از روبوسی و دست دادن تا حد امکان و رعایت مسائل بهداشتی کمک کنند تا دچار گرفتاری جدیدی نشویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.