"سیدعباس موسوی" سخنگوی وزارت امور خارجه در پلن «میراث مشترک جهانی و صلح و گفت‌وگو» در نشست "هم‌اندیشی پاسداری از مراکز مشترک فرهنگی و تمدنی" در مورد هویت ملی گفت: همانطور که هر فردی که با هویت فردی شناخته می‌شود، ملت‌ها و دولت‌ها هم با هویت خودشان در عرصه جهانی شناخته می‌شوند. دولت‌ها به عنوان مهمترین بازیگران عرصه بین‌المللی رفتارهایی بروز می‌دهند که برگرفته از هویت، پیشینه و باورهای آنهاست.

وی ادامه داد: بنابراین اگر ما می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران منادی گفت‌وگوهای تمدن‌ها و فرهنگ‌هاست، اگر می‌بینیم جمهوری اسلامی ایران پیشنهاددهنده جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی است، اگر می‌بینیم همواره بر صلح و گفت‌وگو با کشورهای دنیا به‌ویژه همسایگان تأکید می‌کند، برگرفته از یک پیشینه بسیار قوی و محکمی است که در آن رشد و نمو کرده است. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همین تمدن فرهنگی و تاریخی است.

موسوی درباره تهدید ترامپ به تخریب مراکز فرهنگی و تمدنی گفت: من برعکس برخی دوستان تعجب نکردم وقتی ترامپ به تخریب اماکن فرهنگی ما تهدید کرد. کشوری که سابقه‌اش یک بیستم سابقه 7 هزار ساله ما نیست، فردی که رئیس جمهور است و جز کاباره و پول چیزی ندیده و تعامل با دنیا نداشته، او را چه به مراکز فرهنگی و تاریخی. او چه می‌فهمد تاریخ پرعظمت و پرشکوه ایران یعنی چه! بنابراین من حق می‌دهم که نفهمد و حرفهای ناجور را بر زبان خودش بیاورد.

وی درباره نقش وزارت امور خارجه در مورد مسائل فرهنگی گفت: تهدیدات نظامی قطعا نمی‌تواند ما را از آرمان گفت‌وگو و صلحی که به صورت تاریخی همراه ما بوده بازدارد. وزارت خارجه هم علی‌رغم همه تهدیدها و فشارها، راه اصلی خود و راه اصلی ملت ایران را که تاریخ پرافتخارش نشان داده ملتی صلح‌طلب و جنگ‌طلب است، ادامه خواهد داد و قطعا این راه فراموش نخواهد شد. تاریخ ایران مشهود از نقاط عطفی است که نشان دادیم چگونه ملتی هستیم. ملت اهل گفت‌وگو، مدارا، تساهل و تعامل اما در جای خود دلاور و جنگاور! بنابراین قطعا راهی که ملت ایران با هویت ایرانی به آن داده، این راه ادامه پیدا خواهد کرد.

او درباره اقدامات شهید سلیمانی گفت: جا دارد یادی کنم از سردار شهید سلیمانی که واقعا نمونه بارز فرزند ایران است که هم "اشداء علی‌الکفار" بوده و هم "رحماء بینهم". دیدیم که در داخل چه روش و منشی داشته اما در مقابل دشمنان این آب و خاک چگونه برخورد می‌کردند؛ یا آقای دکتر ظریف مَثَل اعلای این واقعیت است که دیپلمات‌های خارجی ایشان را به عنوان یک وطن‌پرست می‌دانند و این نیست جز پشتوانه هویتی ایشان که همه از آن برخوردار هستیم.

موسوی در پایان درباره گفت‌وگو و تعامل با جهانیان گفت: وقتی راه درست و منطقی باشد دنیا هم به احترامش می‌ایستد. موضوع گفت‌وگو و تعامل هم وقتی پیش آمد، دنیا سر تعظیم فرود آورد. همین برجام با همین وضعیت برای ما آثار و تبعات مثبت دارد؛ با این رویکرد تعاملی که ایران در پیش گرفت ما شاهد افزایش عزت ایران در مجامع بین‌المللی بودیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.