۱۶ کشور غربی از جمله آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و کانادا روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک نیروهای امنیتی عراق را به برخورد خشونت‌آمیز با معترضان متهم کردند.

در این بیانیه که از سوی سفرای این کشورها در عراق صادر شده، ادعا شده است که نیروهای امنیتی عراق و گروه‌های مسلح در شهرهای مختلف از جمله بغداد، ناصریه و بصره برای پایان دادن به «اعتراضات مسالمت‌آمیز» به زور و نیروی کشنده متوسل شده‌اند.

این کشورها همچنین از دولت عراق خواسته‌اند حق «آزادی تجمع» و «آزادی اعتراض مسالمت‌آمیز» را محترم شمارده و در خصوص حوادث ادعایی تحقیق کند.

کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، مجارستان، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، اسپانیا و سوئد دیگر کشورهایی هستند که در صدور این بیانیه با آمریکا همراه شده‌اند. 

عراق از ابتدای پاییز امسال صحنه اعتراضاتی است که به استعفای نخست‌وزیر این کشور منجر شده است. این اعتراضات در برخی موارد به آشوب و درگیری با نیروهای امنیتی و حمله به مراکز عمومی منجر شده است. مرجعیت عراق بارها به معترضان توصیه کرده است که اجازه نفوذ عناصر تخریب‌گر به اعتراضات عمومی را ندهند و ماهیت مسالمت‌آمیز اعتراضات را حفظ کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.